Airbus Helicopters demonstruje w Polsce możliwości swoich helikopterów i rozszerza współpracę z podmiotami lokalnymi.

0
1457
La mostra statica di Airbus Helicopters all''Mspo' in Polonia (foto Airbus Helicopters, Paul Szczeci?ski)

(tłum.Konrad Pustułka)

Obecność Airbus Helicopters na odbywających się w tym tygodniu „Mspo Expo”w dużej mierze skoncentrowana jest na pokazaniu walorów śmigłowca szturmowego Tiger Had oraz śmigłowca wielozadaniowego EC-725 Caracal, który zdaniem konstruktora doskonale odpowiada wymogom operacyjnym stawianym przez armię polską.
Na kieleckich targach francuskie lotnictwo dostarczyło dowodów potwierdzających zdolności bojowe wspomnianych helikopterów we wspólnych akcjach, podkreślając przy tym ich interoperacyjność.
W ogłoszonym przez Polskę przetargu na śmigłowce wielozadaniowe, EC-725 Caracal na tle innych prezentuje największą gammę możliwości (od zadań specjalnych rozpoznania i udzielania pomocy aż po transport taktyczny i ewakuację rannych z pola walki).
Również Tiger Had jest w stanie sprostać wymogom stawianym w przetargu na śmigłowiec szturmowy. Maszyna należy do rodziny dwusilnikowych Tiger-ów, będących na wyposażeniu niektórych państw NATO jak Francja, Niemcy i Australia. Oprócz misji w Afganistanie, helikopter ten był używany również w Libii i Mali.
W trakcie odbywającego się Expo konstruktor podkreślał również swoją strategię wsparcia dla helikopterów i silną współpracę z rodzimym przemysłem państw-klientów, która obejmuje m.in. tworzenie kompletnych linii montażowych, budowę centrów serwisowych, kontrakty umożliwiające produkcję komponentów na miejscu, a także współpraca w zakresie badań i rozwoju.
W ramach swojej strategi w Polsce, podczas targów, firma podpisała umowę z Pomorską Strefą Ekonomiczną w Gdańsku, która rozszerza spectrum współpracy z Politechniką Gdańską (Gut). Decyzja o współpracy z uczelnią w dziedzinie badań naukowych ułatwi wdrażanie teorii w praktykę, nad którą pracują obie strony. Badacze skupieni są przede wszystkim nad pracami diagnostycznymi nad systemem Hums (Health and Usage Monitoring Systems) dla samolotów. Tym samym Airbus Helicopters po raz kolejny udowadnia, że jest zainteresowany poszukiwaniem nowych technologi, które mogą być szybko udoskonalone i wprowadzone do produkcji masowej.
Rynek polski dla spółki jest rynkiem strategicznym. Firma jest obecna w Polsce od 10 lat poprzez swojego pośrednika i partnera lokalnego Heli Invest.Obecnie w Polsce używanych jest 54 śmigłowców wyprodukowanych przez Airbus Helicopters. W znacznej części są to maszyny EC-135, które znajdują się na wyposażeniu LPR (Lotnicze Pogotowie Ratunkowe). Śmigłowce te zostały zakupione w celu zmodernizowania krajowej sieci ratownictwa medycznego. Helikoptery EC-135 sprawdziły się w zadaniach ratunkowych, wyznaczając tym samym standardy odpowiedzialnym za wymianę starych śmigłowców pochodzących jeszcze z epoki sowieckiej na nowoczesne zachodnie maszyny.