Comenius 2013 – Spotkanie włoskich i polskich uczniów w Kowalia

0
881

Program Comenius jest programem europejskim z zakresu Lifelong Learning, obejmującym wszystkie etapy edukacji szkolnej – od przedszkoli i szkół podstawowych aż po licea. Jest on skierowany do osób zaangażowanych w działalność szkolną – przede wszystkim uczniów i nauczycieli, lecz także władz lokalnych, przedstawicieli rad rodzicielskich, organizacji pozarządowych, jednostek doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz uczelni wyższych.

Działania programu Comenius, będące częścią Europejskiego programu kształcenia ustawicznego, mają na celu ułatwienie młodzieży oraz kadrze nauczycielskiej rozumienia znaczenia różnorodności kultur, języków i wartości europejskich. Pomagają one również młodym ludziom w zdobyciu podstawowych kompetencji i umiejętności życiowych niezbędnych do osobistego rozwoju, zdobycia przyszłego zatrudnienia oraz aktywności obywatelskiej.

Liceum im. Tommaso Fiore w Altamurze (Bari), którego dyrektorem jest pani Eufemia Patella, uczestniczy w Projekcie Comenius zatytułowanym „Różne historie, różne języki, te same korzenie” wraz z 9 innymi europejskimi partnerami: Vevelstadaasen skole w Langhus (Norwegia), ST Gregory’s Catholic Primary school w Northampton oraz Gorsemoor Primary school w Cannock (Wielka Brytania), Escola el Farell w Caldes de Montbui (Hiszpania), Szkoła z klasami od 1 do 8 w Tutova (Rumunia), Szkoła Podstawowa im. gen. Antoniego Hedy w Kowali (Polska), Muzaffer Altintas ilkogretim Okulu Kocaeli (Turcja), École Élémentaire Thérèse Roméo w Nicei (Francja) oraz Szkoła Thesio Drepanau w Patras (Grecja).

Ten projekt, który rozpoczął się w październiku 2012 r. w Hiszpanii, a zakończy w 2014 r. w Grecji, ma na celu odkrycie wspólnych korzeni i wartości kulturowych z innymi państwami poprzez wymianę pewnych wartości zaczerpniętych z tradycji. Trzej włoscy nauczyciele: Lucia Maiullari, Giacinto Moramarco i Lucia Morgantetti oraz czterej uczniowie 3. klasy sekcji A, C i E wezięli udział w czwartym spotkaniu projektu, które zostało zorganizowane w Polsce w dniach 20-26 maja w szkole w województwie świętokrzyskim.

Partnerska szkoła z Polski to publiczna szkoła podstawowa, której uczniowie mają od 6 do 13 lat i do której należy także przedszkole dla dzieci w wieku 3-5 lat. Znajduje się ona w miejscowości Kowala, w gminie Sitkówka-Nowiny w województwie świętokrzyskim. Miejscowość znajduje się przy drodze krajowej nr 7 łączącej Warszawę z Krakowem. Gmina Sitkówka-Nowiny jest obszarem oddalonym o 12 km od centrum Kielc i atrakcyjnym ze względu na swoją lokalizację na terenie Chęcińsko-Kieleckiego Parku Krajobrazowego.

Szkoła podstawowa w Kowali rozpoczęła swą działalność jeszcze przed I Wojną Światową, mając wtedy za siedzibę mały drewniany budynek, który kilka lat później zastąpiono ceglanym. Dziś jest to nowoczesny budynek, w którym mieści się osiem sal lekcyjnych, sala gimnastyczna, pracownia komputerowa, biblioteka, świetlica oraz dwie duże sale dla przedszkolaków. W szkole mieści się także specjalna sala, która pełni funkcję teatralnej garderoby. Uczniowie mogą zapisać się do Szkolnego Koła Teatralnego, które działa od ponad 10 lat i organizuje nawet do dziesięciu spektakli rocznie. Mogą oni również uczestniczyć w zajęciach judo, grupie harcerskiej, a młodsi w nauce tańca tradycyjnego oraz jazdy konnej. Wszyscy uczniowie mają cotygodniowe, obowiązkowe lekcje pływania.

W trakcie partnerskiego spotkania, które odbyło się w maju, polscy uczniowie zaprezentowali sztukę teatralną opowiadającą legendę o smoku wawelskim. Goście mogli poznać miejscowość, w której znajduje się szkoła oraz jej okolice, przedstawicieli władz lokalnych, popływać w miejscowym basenie oraz zwiedzić ruiny zamku królowej Bony. Uczniowie z różnych krajów zaprezentowali swoje narodowe tańce, wzięli udział zajęciach ruchowych, a także spotkali się z miejscową grupą taneczną. Uczniowie z Włoch niecierpliwie czekali na spotkanie z goszczącymi ich polskimi rodzinami, z którymi już wcześniej wymieniali listy oraz e-maile. Spotkanie to było wspaniałym doświadczeniem dla obu krajów i z pewnością zaowocuje współpracą wychodzącą poza ramy projektu Comenius.