
Trieste Coffee Experts 2025: Przyszłość kawy w centrum uwagi w Savoia Excelsior Palace w Trieście (Włochy)
Skupienie na AI, zrównoważonym rozwoju, Made in Italy oraz nowej cenie filiżanki kawy
Ósma edycja Trieste Coffee Experts – „Coffee Megatrends”, szczytu B2B organizowanego przez firmę Bazzara, zakończyła się w Trieście, gromadząc czołowe postacie włoskiego łańcucha dostaw kawy w hotelu Savoia Excelsior Palace. Wydarzenie to było czymś więcej niż konferencją – stało się wspólnym forum strategicznym w czasie, który wielu określa mianem „idealnej burzy” dla branży: zmienności rynków, nowych regulacji, transformacji cyfrowej oraz redefinicji Made in Italy. W ciągu dwóch dni debat – transmitowanych w języku włoskim i angielskim oraz moderowanych przez dyrektora wydarzenia Andreę Bazzarę – producenci, palarnie, stowarzyszenia i instytucje mierzyli się z najpilniejszymi wyzwaniami sektora. Szczyt, przeznaczony wyłącznie dla profesjonalistów i certyfikowany jako Neutral Event, potwierdził rolę Triestu jako Miasta Kawy oraz kluczowego ośrodka dialogu na temat kawy jako siły kulturowej i gospodarczej.
Otwierając szczyt, Franco Bazzara (Bazzara Caffè) podkreślił dynamiczny rozwój wydarzenia: podwojenie liczby uczestników w porównaniu z poprzednią edycją, większą liczbę partnerów oraz widzów łączących się z ponad 23 krajów. Podziękował sponsorom i powitał Kubę jako kraj partnerski edycji 2025, zaznaczając, że nowe Generalne Stany Kawy (General States of Coffee) oraz Roasters Think Tank pomogą wzmocnić spójność całego łańcucha dostaw w okresie głębokich przemian.
Pierwszy dzień, zatytułowany „Beans of Change”, rozpoczął się refleksjami na temat sztucznej inteligencji i przemysłu przyszłości. Ojciec Paolo Benanti przedstawił koncepcję „algoretyki” (Algorethics), wzywając do zarządzania algorytmami skoncentrowanego na człowieku. Paolo Andrigo (Accenture Song) wyjaśnił, jak generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) przekształca procesy handlowe, natomiast Cristian Sartori (Siemens) nakreślił wizję Przemysłu 5.0 oraz korzyści płynące z integracji „sztucznych mózgów” w produkcji. W ramach Flash Talk Anna Garneri (Matchplat) zwróciła uwagę na wartość mikro-danych w strategicznym podejmowaniu decyzji.
Zrównoważony rozwój znalazł się w centrum popołudniowej sesji. Ambasador Kuby Mirta Granda Averhoff zaprezentowała imponujące postępy wyspy w zakresie ponownego zalesiania, a Michele Curto (BioCubaCafé / Fundacja Lavazza) przedstawił projekt identyfikowalności oparty na technologii blockchain. Claudia Carroccia (Olam Italia) podkreśliła, że zrównoważony rozwój stał się obecnie warunkiem wejścia na rynek, natomiast Sara Corallo (HostMilano) powiązała te zagadnienia z nowymi trendami konsumpcyjnymi obserwowanymi na największych targach branżowych. Innowacja i odpowiedzialność ponownie się spotkały w wystąpieniach Enrica Mettiego (Brita) na temat zarządzania wodą, Andrei Gilliego (IMA Petroncini) o maszynach do palenia kawy sterowanych przez AI, Marco Schiavona (Caffè Borbone) o kompostowalnych systemach jednoporcjowych oraz Andrei Comety (Apulia Software) o integracji cyfrowej jako „układzie nerwowym” nowoczesnych palarni.
Debiut Generalnych Stanów Kawy zgromadził główne włoskie stowarzyszenia branżowe w celu omówienia kosztów, dynamiki rynku, ewolucji espresso oraz nowego paktu na rzecz zrównoważonego wzrostu. W dyskusji udział wzięli m.in. Francesca De Feo (Italian Coffee Committee – Italian Food Union), Massimiliano Fabian (European Coffee Federation), Paolo Ghidotti (European Vending & Coffee Service Association), Omar Zidarich (Italian Coffee Roasters Group), Alessandro Borea (Italian Espresso Institute), Giorgio Caballini (Konsorcjum Ochrony Tradycyjnego Włoskiego Espresso), Arianna Mingardi (Trieste Coffee Association), Roberto Nocera (UCIMAC), Eleonora Pirovano (IWCA – Women in Coffee Italy), Alberto Polojac (SCA Italia) oraz Petra Zambelli (Fairtrade Italia).

Drugi dzień, zatytułowany „Italian Coffee Excellence”, koncentrował się na tożsamości, rynkach i storytellingu. Domenico Sturabotti (Fundacja Symbola) ponownie podkreślił ideę, że „spójność to konkurencyjność”, pokazując, jak firmy inwestujące w relacje, innowacje i zrównoważony rozwój przewyższają konkurencję – co stanowi kluczowe przesłanie dla sektora kawowego. Maurizio Giuli (Simonelli Group) zwrócił uwagę na potrzebę nowych modeli biznesowych na dojrzałym rynku globalnym, a Mario Rubino (Kimbo) wyjaśnił, w jaki sposób firma przekształciła neapolitańskie dziedzictwo w nowoczesną, międzynarodową narrację. Flash Talk Laury Tentoni (Sigep) połączył te wątki z konsumpcją poza domem oraz jej rosnącymi związkami z cukiernictwem i lodziarstwem.
Następnie dyskusja skupiła się na przejrzystości i rzemiośle. Rudi Albert (Alkaff) omówił wpływ nowego unijnego rozporządzenia dotyczącego wylesiania na import zielonej kawy; Alessandro Garbin (IMF) zwrócił uwagę na „inteligencję rzemieślniczą”, w której ludzka wiedza spotyka się z zaawansowaną technologią; Michele Cannone (Lavazza Group) opisał „nową normalność” po pandemii, charakteryzującą się bardziej premium i doświadczeniową konsumpcją; natomiast Alessandro Chelli (Trusty) pokazał, jak certyfikacja i dane mogą potwierdzać deklaracje dotyczące zrównoważonego rozwoju.
Szczyt zakończył się inauguracją Roasters Think Tank, który zgromadził dziewięciu włoskich palaczy kawy — Franco Bazzarę (Bazzara), Alessandro Boreę (La Genovese), Michele Cannone (Lavazza Group), Ariannę Mingardi (Amigos Caffè), Andreę Antonellego (Andrea Antonelli Roastery), Arturo Morettino (Morettino), Antonio Quartę (Quarta Caffè), Massimiliano Scalę (Kimbo) oraz Stefanię Trombettę (Caffè Trombetta) — aby omówić kwestie cen, postrzeganej wartości, szkoleń oraz nowej wizji Made in Italy.
Zgodnie z tradycją, pierwszego dnia wręczono Coffee Personality Award. Tegorocznym laureatem został Michele Cannone (Lavazza Group), doceniony za umiejętne łączenie międzynarodowego marketingu, zrównoważonego rozwoju oraz wzmacniania tożsamości włoskiej kawy. W słowach podsumowania Andrea Bazzara zauważył, że szczyt po raz okazał się nie tylko miejscem, gdzie członkowie branży się spotykają, ale też wspólnie projektują przyszłość kawy. Zebrane wnioski zostaną opracowane w formie White Paper promującego kulturę kawy wysokiej jakości. Na zakończenie podziękował partnerom, prelegentom, mediom, uczestnikom, hotelowi Savoia Excelsior Palace oraz całemu zespołowi Bazzara za umożliwienie realizacji ósmej edycji wydarzenia.















