Home » Attualità » Seminarium “GREEN ENERGY FOR AERONAUTIC AND AUTOMOTIVE APPLICATIONS”

Seminarium “GREEN ENERGY FOR AERONAUTIC AND AUTOMOTIVE APPLICATIONS”

Warszawa, Instytut Lotnictwa, 17 kwietnia 2013

“Green energy for aeronautic and automotive applications”

Znaczenie zrównoważonego rozwoju, a w szczególności wykorzystanie alternatywnych źródeł energii o niewielkim wpływie na środowisko było tematem seminarium polsko- włoskiego, goszczonego przez Instytut Lotnictwa, zorganizowanego w Warszawie w dniu 17-tego kwietnia 2013 przez Ambasadę Włoską, Włoski Instytut Kultury i ICE.

Zaprezentowane zostały najnowsze wyniki badań włoskich i polskich naukowców na temat różnorodnych źródeł energii i ich wykorzystania do zasilania różnych pojazdów. Chodzi tu szczególnie o rozwiązania technologiczne, które wykorzystują wodór, energię słoneczną, silniki elektryczne, biopaliwa i silniki ostatniej generacji zasilane gazem naturalnym.

Seminarium zainaugurował Jego Ekscelencja Ambasador Włoch w Polsce Riccardo Guariglia, a po wystąpieniach otwarcia dyrektora Instytutu Lotnictwa dr hab. inż. Witolda Wiśniowskiego i dyrektora ICE w Warszawie Giuseppe Federico, nastąpiła prezentacja technologii w zakresie różnych rozwiązań zasilania silników. Temat ten został zgłębiony przez prof. Giulio Romeo z Politechniki w Turynie, mgr inż. Krzysztofa Drabarka z Politechniki Warszawskiej i dr inż. Zbigniewa Pągowskiego z Instytutu lotnictwa.

Sesję zakończył mgr inż. Piotr Wójcik, dyrektor IVECO Polska przedstawiając świadectwo zaangażowania wielkiej europejskiej grupy przemysłowej z branży motoryzacyjnej jaką jest IVECO z Turynu w ramach duetu “Ekologia-Gospodarka”, grupy oferującej szeroką gamę pojazdów zasilanych gazem naturalnym.

Ogromne znaczenie miała również prezentacja prof. Giulio Romeo na temat realizacji projektu samolotu (pierwszego w Europie i na świecie) zasilanego wodorem, o zerowych emisjach. Projekt finansowany przez Komisję Europejską i koordynowany przez prof. Giulio Romeo, zakończył się sukcesem w postaci zdanych testów w oblatywaniu.

Doświadczenie i badania Politechniki Warszawskiej przedstawione przez mgr inż. Krzysztofa Drabarka zilustrowały sukces motoszybowca o napędzie elektrycznym o zerowych emisjach, który w 2012 r. przeszedł pozytywnie testy oblatywania.

W końcu dr inż. Zbigniew Pągowski z Instytutu Lotnictwa wskazał na konsekwencje technologiczne wykorzystania biopaliw w motoryzacji i lotnictwie.

W seminarium uczestniczyło ponad 50 przedstawicieli instytucji oraz firm reprezentujących branże lotniczą i motoryzacyjną, naukowców, inżynierów oraz mediów reprezentujących oba kraje.

 

Tags