Seminarium “GREEN ENERGY FOR AERONAUTIC AND AUTOMOTIVE APPLICATIONS”

0
908

ten artykuł jest dostępny w wersji włoski polski

Warszawa, Instytut Lotnictwa, 17 kwietnia 2013

“Green energy for aeronautic and automotive applications”

Znaczenie zrównoważonego rozwoju, a w szczególności wykorzystanie alternatywnych źródeł energii o niewielkim wpływie na środowisko było tematem seminarium polsko- włoskiego, goszczonego przez Instytut Lotnictwa, zorganizowanego w Warszawie w dniu 17-tego kwietnia 2013 przez Ambasadę Włoską, Włoski Instytut Kultury i ICE.

Zaprezentowane zostały najnowsze wyniki badań włoskich i polskich naukowców na temat różnorodnych źródeł energii i ich wykorzystania do zasilania różnych pojazdów. Chodzi tu szczególnie o rozwiązania technologiczne, które wykorzystują wodór, energię słoneczną, silniki elektryczne, biopaliwa i silniki ostatniej generacji zasilane gazem naturalnym.

Seminarium zainaugurował Jego Ekscelencja Ambasador Włoch w Polsce Riccardo Guariglia, a po wystąpieniach otwarcia dyrektora Instytutu Lotnictwa dr hab. inż. Witolda Wiśniowskiego i dyrektora ICE w Warszawie Giuseppe Federico, nastąpiła prezentacja technologii w zakresie różnych rozwiązań zasilania silników. Temat ten został zgłębiony przez prof. Giulio Romeo z Politechniki w Turynie, mgr inż. Krzysztofa Drabarka z Politechniki Warszawskiej i dr inż. Zbigniewa Pągowskiego z Instytutu lotnictwa.

Sesję zakończył mgr inż. Piotr Wójcik, dyrektor IVECO Polska przedstawiając świadectwo zaangażowania wielkiej europejskiej grupy przemysłowej z branży motoryzacyjnej jaką jest IVECO z Turynu w ramach duetu “Ekologia-Gospodarka”, grupy oferującej szeroką gamę pojazdów zasilanych gazem naturalnym.

Ogromne znaczenie miała również prezentacja prof. Giulio Romeo na temat realizacji projektu samolotu (pierwszego w Europie i na świecie) zasilanego wodorem, o zerowych emisjach. Projekt finansowany przez Komisję Europejską i koordynowany przez prof. Giulio Romeo, zakończył się sukcesem w postaci zdanych testów w oblatywaniu.

Doświadczenie i badania Politechniki Warszawskiej przedstawione przez mgr inż. Krzysztofa Drabarka zilustrowały sukces motoszybowca o napędzie elektrycznym o zerowych emisjach, który w 2012 r. przeszedł pozytywnie testy oblatywania.

W końcu dr inż. Zbigniew Pągowski z Instytutu Lotnictwa wskazał na konsekwencje technologiczne wykorzystania biopaliw w motoryzacji i lotnictwie.

W seminarium uczestniczyło ponad 50 przedstawicieli instytucji oraz firm reprezentujących branże lotniczą i motoryzacyjną, naukowców, inżynierów oraz mediów reprezentujących oba kraje.

 

ten artykuł jest dostępny w wersji włoski polski