Victoria Lomasko „The Last Soviet Artist”

0
39

Victoria Lomasko
The Last Soviet Artist
kuratorka wystawy: Elettra Stamboulis
12 listopada 2022 – 8 stycznia 2023 r.
Muzeum Santa Giulia
Brescia

Wernisaż dla prasy: piątek 11 listopada 2022 r.

Gmina Brescia, Fundacja Muzeów Brescii i Festiwal Pokoju prezentują po raz pierwszy we Włoszech indywidualną wystawę rosyjskiej dysydentki Victorii Lomasko. Wystawę Victoria Lomasko „The Last Soviet Artist”, której kuratorką jest Elettra Stamboulis, będzie można oglądać od soboty 12 listopada 2022 roku do niedzieli 8 stycznia 2023 roku w przestrzeniach wystawienniczych Muzeum Santa Giulia w Brescii.

Wystawa, prezentowana w ramach Festiwalu Pokoju w Brescii, stanowi trzeci akt badań podjętych przez Fundację Muzeów Brescii pod opieką kuratorską Elettry Stamboulis w 2019 roku. Pierwszą wystawą z cyklu była wystawa prezentująca dzieła Zehra Doğan „Avremo anche giorni migliori. Opere dalle carceri turche”, kolejną „La Cina non è vicina. Opere di un artista dissidente” z 2021 roku, podczas której zaprezentowaliśmy dzieła Badiucao.

Celem wystawy jest zaprezentowanie obszernej twórczości rosyjskiej artystki wraz ze ścieżką edukacyjną zaprojektowaną specjalnie dla przestrzeni Brescii, gdzie Lomasko będzie na rezydencji, tworząc prace site-specific, poświęcone temu, czego doświadczyła i co zaobserwowała w ostatnich miesiącach. Artystyczne badania Lomasko pozwalają na szczegółową rekonstrukcję społecznej i politycznej historii Rosji od 2011 roku do dziś: od antyputinowskich demonstracji, które artystka rysuje na żywo oryginalną i natychmiast rozpoznawalną kreską, aż po przedstawienia prawdziwej Rosji;, tej zapomnianej i zmarginalizowanej, która zawsze była jej ulubionym tematem.

Lomasko urodziła się w Serpuchowie, 99 km na południe od Moskwy, w 1978 roku. Jej ojciec, pracownik przemysłu metalurgicznego w małym miasteczku, działał w ukryciu jako prowokacyjny artysta. Być może ta rodzinna tradycja wpłynęła na to, że Lomasco od zawsze pracuje z dużym zaangażowaniem i nonkonformistycznym spojrzeniem.

Ukończywszy Moskiewski Uniwersytet Państwowy na wydziale grafiki w 2003 roku, Lomasko natychmiast wkroczyła na niełatwą ścieżkę. Łączy ona obserwację i działanie, rysunek dokumentalny i performance, aktywizm i osobiste zaangażowanie, wykorzystując własne ciało, które staje się częścią grupy. Ten aspekt w sposób przekrojowy charakteryzuje artystyczną biografię Lomasco, która od marca 2022 roku przebywa w Europie, wcześniej do ostatniego momentu starała się pozostać we
własnym kraju, by nie przerywać swojej roli świadka. Artysta jest w rzeczywistości częścią globalnego ruchu, który wykorzystuje rysunek jako narzędzie oporu i kroniki.

Uważana przez krytyków i prasę anglosaską za najważniejszą rosyjską graficzkę społeczną, Lomasco jest wciąż nieznana włoskiej publiczności, choć jej książki od dawna tłumaczone są na angielski, niemiecki, francuski i hiszpański. Książka „The other Russia” zdobyła w 2018 roku nagrodę literacką Pushkin House Book Prize, choć książka nigdy nie została wydana w Rosji. Powstał o niej film dokumentalny The Last Soviet Artist w reżyserii muzyka i kompozytora Gerainta Rhysa, a wywiad z nią przeprowadzały wielokrotnie międzynarodowe media. Jej prace były wystawiane w Muzeum Reina Sofia w Madrycie, które nabyło część archiwum, w Bazylei, Londynie, a obecnie jest gościem na Documenta w Kassel.

Decyzja o pokazaniu pracy, która od 2005 roku kreśli mapę najbiedniejszych, zbuntowanych i zmarginalizowanych w tym ogromnym i złożonym kraju, jakim jest Rosja, sięga czasów sprzed rozpoczęcia konfliktu z Ukrainą. Atak ten sprawił, że pokazanie wizualnej narracji Lomasco stało się jeszcze bardziej naglące.

Wystawa zostanie zaprezentowana w obecności artystki miesiąc po jej otwarciu podczas spotkania w Brescii, w ramach inicjatyw związanych z Festiwalem Pokoju, któremu patronuje Parlament Europejski.

Wystawie towarzyszy katalog wydany przez wydawnictw Skira.

Tym nowym projektem Fundacja Muzeów Brescii kontynuuje swój format wystawienniczy poświęcony narracji współczesności poprzez sztukę, w dialogu z którą interpretowane są najważniejsze aktualne zjawiska historyczne. Wystawy Zehry Doğan i Badiucao odniosły wielki sukces, miały ponad 50 tysięcy zwiedzających, potwierdzając że Muzeum Santa Giulia jest miejscem, które odkrywa wielkich międzynarodowych artystów, wcześniej niewidzianych w naszym kraju. Sztuka współczesna i prawa człowieka znajdują w tej inicjatywie punkt wspólny w objawieniach artystów dysydentów i aktywistów, w większości niepublikowanych na Zachodzie.

Fundacja Fondazione Brescia Musei jest fundacją publiczno-prywatną, której przewodniczy Francesca Bazoli i którą kieruje Stefano Karadjov. Do Fundacji Muzeów Brescii należą również: Muzeum Santa Giulia, „Brixia” Park Archeologiczny Rzymskiej Brescii, Muzeum Broni „Luigi Marzoli”, Muzeum Risorgimento „Leonessa d’Italia” oraz Kino Nuovo Eden. Wraz z Pinacoteca Tosio Martinengo, Fundacja Muzeów Brescii jest instytucją wiodącą projektu Rete dell’800 lombardo, sieci założonej w 2004 roku i odtworzonej w 2019 roku przy wsparciu Regione Lombardia.

Fundacja Muzeów Brescii
Francesca Raimondi | raimondi@bresciamusei.com | +39 3318039611