Slide
Slide
Slide
banner Gazzetta Italia_1068x155
Bottegas_baner
baner_big
Studio_SE_1068x155 ver 2
ADALBERTS gazetta italia 1066x155
Baner Gazetta Italia 1068x155_Baner 1068x155
kcrispy-baner-1068x155

Włoski Weekend w Bochni

0

Foto : Wojciech Salomon

Fundacja „Jesteś”, wraz ze Starostwem Powiatowym w Bochni, reprezentowanym przez starostę Adama Kortę, oraz z innymi organizacjami, w dniach 13-15 września zorganizowała wydarzenie „Włoski Tydzień”. W tym roku rozpoczęliśmy skromnie, ale konkretnie, zapraszając delegację z miasta Cassino z okazji 80-lecia bitwy pod Monte Cassino.

Kultura włoska cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, dlatego chcemy przybliżyć ją naszej lokalnej społeczności. Okazuje się, że miasto Bochnia od wieków ma w swoich korzeniach współpracę z Włochami, a szczególnie z włoskimi kupcami. 13 września, na zaproszenie burmistrz Bochni Magdaleny Łacnej, powitaliśmy na lotnisku w Krakowie burmistrza miasta Cassino, Enzo Salerę, z małżonką; radną Cassino, Mercedes Galasso oraz Antoine’a Tortolano. Chociaż goście spędzili u nas tylko dwa dni, mieli okazję zobaczyć wiele lokalnych skarbów. Zaczęli od Kopalni Soli w Bochni, gdzie zjechali 200 metrów pod ziemię i zostali symbolicznie powitani przez „przodków” z Genui. W przepięknej restauracji Cameralna, będącej własnością Joanny i Jarosława Potaszów, goście zostali przywitani przez starostę Adama Kortę i burmistrz Magdalenę Łacną. Podczas spotkania odbyły się wykłady naszych lokalnych historyków, którzy w ciekawy sposób przedstawili włoską historię na ziemiach małopolskich. Następnie goście spróbowali specjałów polskiej kuchni.


Enzo Salera i Mercedes Galasso z zainteresowaniem podziwiali zabytkową architekturę Bochni, dlatego starosta Adam Korta zaprosił ich do zwiedzenia Starostwa Powiatowego. Kolejnym punktem programu była wystawa prac polskiego artysty Marka Górnego zatytułowana „Listy z Italii”, a następnie koncert fortepianowy w Publicznej Bibliotece w Bochni, podczas którego młody artysta zaprezentował utwory polskie i włoskie.


Po intensywnym dniu, podczas kolacji w jednej z bocheńskich restauracji, omówiliśmy możliwości dalszej współpracy. Było to owocne zakończenie dnia. Niedziela rozpoczęła się tradycyjnie Mszą Świętą w Bazylice św. Mikołaja, dedykowaną naszym gościom oraz poległym żołnierzom spod Monte Cassino i ich rodzinom. Pogoda była idealna, co umożliwiło spotkanie przy pomniku Dąbrowskiego w Pierzchowie, gdzie wraz z delegacjami stowarzyszeń i starostwa, złożyliśmy kwiaty. Koło Gospodyń Wiejskich przygotowało poczęstunek, a na uczestników czekało wiele innych atrakcji. Był to wspaniały czas, który pokazał, jak ważne są otwartość na relacje i komunikacja.

Obchody Dnia Sportu Włoskiego na świecie

0

We wtorek, 24 września 2024 roku, we Włoskim Instytucie Kultury w Warszawie odbyły się pierwsze obchody Dnia Sportu Włoskiego na świecie, inicjatywa mocno wspierana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Włoch, mająca na celu promocję nie tylko włoskich osiągnięć sportowych, ale również całej gospodarki związanej ze sportem. Po oficjalnych powitaniach ze strony Wiceministra Sportu i Turystyki Piotra Borysa, Ambasadora Włoch w Warszawie, Luki Franchetti Pardo oraz dyrektora ds. instytucjonalnych Confindustria Polonia, Alessandra Saglio, głos zabrał dyrektor biura ICE w Warszawie, Roberto Cafiero, przedstawiając szczegółowo włoski system sportowy, który generuje przychody w wysokości 22 miliardów euro, z czego aż 9 miliardów pochodzi z eksportu. Sektor ten tworzy około 400 tysięcy miejsc pracy i obejmuje 15 tysięcy prywatnych firm. Następnie odbyły się dwa panele moderowane przez dziennikarza Sebastiano Giorgi. Pierwszy z nich, poświęcony tematowi sportu i zarządzania, zgromadził prelegentów takich jak: była piłkarka i dyrektor klubu Genoa, Marta Carissimi, były koszykarz, członek włoskiej galerii sław koszykówki, Carlo Caglieris, dyrektor Lang Team, organizator Tour de Pologne, John Lelangue, dyrektor firmy zajmującej się wydarzeniami siatkarskimi w Polsce, Ewa Grzegorczyk oraz profesor socjologii z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, Michał Lenartowicz. Drugi panel, skoncentrowany na pozytywnym przykładzie włoskiej piłki nożnej kobiet, obejmował rozmowę Marty Carissimi z dyrektorem marketingu Polskiego Związku Piłki Nożnej, Karolem Tatarem. Na zakończenie odbyła się prelekcja dietetyka Mariusza Panczyka na temat diety śródziemnomorskiej. Wydarzenie, wspierane przez Confindustria Polska, zakończyło się networkingiem oraz włoskim bufetem zorganizowanym przez polski oddział Stowarzyszenia Kucharzy Włoskich, Kuchnię Włoską oraz PLOH.

Italy Ambassador Awards – II Edycja. 28 września 2024, Kraków, Polska

0

Z wielką radością ogłaszamy drugą edycję Italy Ambassador Awards, która odbędzie się 28 września 2024 roku w malowniczej i historycznej scenerii Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.

Italy Ambassador Awards powstały z myślą o uhonorowaniu i docenieniu najlepszych twórców internetowych, którzy promują Włochy i włoską markę „Made in Italy” na arenie międzynarodowej. W tym roku szczególną uwagę poświęcimy kreatywnym osobom, które potrafiły w wyjątkowy sposób ukazać Włochy poprzez swoje cyfrowe i nie tylko  treści, podkreślając piękno kraju, jego kulturę, sztukę, kuchnię i tradycje.

Druga edycja  nagród odbędzie się pod honorowym patronatem znaczących instytucji włoskich i polskich, w tym Ambasady Włoch, Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce, Włoskiej Federacji Kucharzy (sekcja Polska), Konsulatu Honorowego Włoch w Krakowie, Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie, Confindustrii Polska oraz innych prestiżowych organizacji, które wspierają rozwój więzi kulturalnych i promowanie włoskich osiągnięć na świecie.

W trakcie Italy Ambassador Awards zostaną ogłoszeni finaliści tegorocznej edycji. Jednym z wyjątkowych momentów wieczoru będzie ekskluzywny występ uznanego skrzypka Vadima Brodskiego, który stworzy magiczną i niezapomnianą atmosferę w majestatycznych murach zamku.

Kolacja w formie apericena będzie kulinarną podróżą po smakach Włoch, przygotowaną przez Włoską Federację Kucharzy (sekcja Polska) przy udziale wybitnych szefów kuchni, takich jak Cristina Catese, Maicol Guazzini, Andrea Camastra, Alan Penone, Calogero Cascio, Fabio Pantano, Carlo Bognolo i Krzysztof Żurek. Dzięki doskonałym włoskim produktom, zapewnią oni gościom niezapomniane doznania kulinarne, oferując autentyczne włoskie dania.

„Italy Ambassador Awards stanowią doskonałą okazję do wyróżnienia twórców internetowych, którzy promują Włochy na polskiej scenie. To także unikalna platforma do nawiązywania kontaktów zawodowych dla przedstawicieli branży, instytucji i firm, otwierająca nowe możliwości współpracy” – podkreśla Izabela Krzanowska, Dyrektor i organizatorka IAW Poland.

Wartości, które przyświecają temu wydarzeniu, to: Zrównoważony rozwój, Solidarność, Edukacja, Szacunek, Współpraca i Innowacja. To one stanowią fundament wszystkich inicjatyw związanych z nagrodą, a także będą kluczowymi kryteriami wyboru laureatów podczas obchodów 28 września 2024 roku.

Skład jury to: Svetlana Trushnikova- Założycielka Italy Ambassador Awards; Izabela Krzanowska- Dyrektor IAW Poland Edition; Katarzyna Likus- Konsul Honorowy Włoch w Krakowie; Matteo Ogliari- Dyrektor Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie; Sebastiano Giorgi- Dyrektor dwujęzycznego magazynu „Gazzetta Italia”; Anna Zając, Właścicielka See Bloggers i blogów Fashionable, Mono Cafe & Bistro oraz Roselle; Cristina Catese, Prezes Włoskiej Federacji Kucharzy (sekcja Polska); Emiliano Castagna, Właściciel Socialkuchnia Sp. z o.o.; Macin Lewicki, Redaktor naczelny Lounge Magazine; Jagoda Walczak, Dyrektor generalny Wiadomości Turystyczne Mice Poland; Antonio Maglietta, Właściciel restauracji Sant’Antioco & Santa Caterina; oraz Odoardo Spataro, Właściciel KATANE Gelato Siciliano.

Italy Ambassador Awards w Polsce odbywa się przy wsparciu cennych partnerów i sponsorów, w tym czołowych firm włoskich i polskich działających na polskim rynku, takich jak Latre Luxury, Stardom House Hotel, Hotel Podroza, Akademia Kulinarna, Ferrari Trento, Woda Primavera, Vespa Resto, Gastro Rental, Ristorante Santa Caterina, Sant’Antioco, Fattorie del Duca, Agroip, BYKirin, Katane, Vera Mia, Fettine, Rocca Toscana Formaggi, oraz przy współpracy z mediami: Gazzetta Italia, Lounge, Magazyn All Inclusive i Wiadomości Turystyczne.

Z niecierpliwością oczekujemy, aby powitać wszystkich uczestników, gości i partnerów w Krakowie, na niezapomnianym wieczorze pełnym emocji, kreatywności i pasji do Włoch.

Przypominamy również, że główna edycja nagród odbędzie się we Florencji 28 listopada, podczas prestiżowych targów BTO. To coroczne wydarzenie poświęcone włoskiemu dziedzictwu „Made in Italy”, ukazujące piękno, kulturę, smaki i aromaty Włoch, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki, luksusu i zrównoważonego rozwoju.

Aby uzyskać więcej informacji na temat drugiej edycji Italy Ambassador Awards zapraszamy na stronę internetową Italy Ambassador Awards.

„Mascarpone 2: Tęczowy Tort” – słodka włoska komedia powraca do kin!

0

W KINACH OD 20.09.2024

Już 20 września do polskich kin zawita Mascarpone 2: Tęczowy Tort, kontynuacja włoskiej komedii romantycznej, która zdobyła serca widzów na całym świecie. To pełna humoru i emocji opowieść o miłości, drugich szansach i tym, jak słodkie bywa życie, gdy odważymy się zawalczyć o swoje szczęście. Nie zabraknie emocji, śmiechu i wzruszeń, a premierze w Warszawie towarzyszyć będą wyjątkowi goście – reżyser Alessandro Guida oraz aktorzy Giancarlo Commare i Giulio Corso.

Od ostatniego spotkania Antonio (Giancarlo Commare) i Luci (Gianmarco Saurino) minęły trzy lata. Antonio odniósł ogromny sukces jako cukiernik, stając się gwiazdą mediów społecznościowych. Jednak w jego życiu osobistym brakuje miłości. Z kolei Luca, po trudnym rozstaniu z Antonio, zbudował swoje życie na nowo u boku Tancrediego (Andrea Fuorto).

Kiedy ich drogi niespodziewanie się krzyżują, Antonio zdaje sobie sprawę, że nadal kocha Lucę. Postanawia spróbować odzyskać swoją dawną miłość, nawet jeśli oznacza to zakłócenie nowego stabilnego życia Luci. Antonio proponuje wspólne otwarcie cukierni, mając nadzieję, że ich praca nad projektem ożywi dawne uczucia. Jednak Luca, zadowolony ze swojego obecnego życia, nie jest pewien, czy chce wracać do przeszłości. W tym samym czasie pojawia się Ricky (Giulio Corso), który wprowadza nową dynamikę do życia Luci, dodatkowo komplikując sytuację.

Pomimo wątpliwości i obaw, Antonio nie zamierza się poddawać. Z pomocą przyjaciół, w tym sarkastycznej i wiernej Cristiny (Michela Giraud), postanawia zrobić wszystko, aby ponownie zdobyć serce Luci. Czy miłość zasługuje na drugą szansę, a może czasami niektóre uczucia powinny pozostać tylko wspomnieniem?

Polska premiera kinowa „Mascarpone 2: Tęczowy Tort” odbędzie się 20 września 2024 roku. Reżyser Alessandro Guida oraz aktorzy Giancarlo Commare i Giulio Corso przylecą do Polski, na zaproszenie Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie. Będzie to wyjątkowa okazja, by porozmawiać z twórcami filmu.

Po pokazach w kinach film „Mascarpone 2: Tęczowy Tort”  dostępny będzie na OUTfilmie, jedynej platformie streamingowej dla społeczności LGBTQ+ w Polsce. Już teraz na OUTfilmie, dla tych, którzy chcą nadrobić zaległości lub po raz pierwszy poznać historię Antonio i Luci przed premierą kontynuacji, dostępna jest pierwsza część, „Mascarpone”.

Partnerami filmu i premiery są:

Activist, Batida, Fabryka Równości, Funkyz, Gazzetta Italia, Grupa  Stonewall, HIRO, Instytut Włoski, Kampania Przeciw Homofobii, Kultura Równości, La Pose Varsovie, Lambda Szczecin, Lambda Warszawa, LGBT+ Film Festival, Magazyn DUMA, Mensider, Miłość nie Wyklucza, OUTfilm, Queer.pl, Rebell Concept, Replika, Tygodnik Przegląd, Winnica 55-100

 

Alessandro Guida – Reżyser
Alessandro Guida to utalentowany włoski reżyser, który zyskał rozgłos dzięki subtelnej, emocjonalnej narracji oraz zdolności do opowiadania historii o miłości i tożsamości. Jego debiutancki film „Mascarpone” zyskał uznanie na międzynarodowych festiwalach LGBTQ+, zdobywając m.in. nagrody Best Italian Film na Diversity Media Awards 2022 oraz Audience Award na Fire!! Mostra de Cinema LGTBI de Barcelona.
Guida specjalizuje się w delikatnym stylu reżyserii, który pozwala skupić się na emocjach postaci i ich wewnętrznych przeżyciach. Jego filmy eksplorują złożone relacje i drugie szanse, przyciągając szeroką publiczność zarówno w Europie, jak i na świecie.

Tongariro Releasing
Pierwszy polski dystrybutor i producent filmowy specjalizujący się w kinie LGBTQI+. Działając na rynku polskim od 2010 roku, Tongariro wprowadza filmy do kin oraz seriale i filmy na kanały telewizyjne i platformy VOD, jak również na własną platformę streamingową OUTfilm.
Oprócz dystrybucji filmów, Tongariro zaangażowane jest w promowanie inkluzywności i celebrację różnorodności w Polsce. Platforma streamingowa, OUTfilm, oferuje wyselekcjonowany katalog queerowych filmów, dokumentów i seriali, odgrywając kluczową rolę w promowaniu pozytywnych zmian społecznych i zwiększaniu widoczności społeczności LGBTQI+.
Z katalogu Tongariro można wybrać nagradzane filmy takie jak „Wielka Wolność” (Sebastian Meise), „A potem tańczyliśmy” (Levan Akin), „Lola” (Lauren Micheli), jak również produkcje własne takie jak nagrodzony na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni debiut fabularny Kamila Krawczyckiego pt. „Słoń”.

 

Kalabria: kraina kontrastów i naturalnego piękna

0
Zachód słońca na Stromboli widziany z Capo Vaticano / fot. Saverio Danese

Jeden z najbardziej fascynujących regionów południowych Włoch, Kalabria, oferuje niesamowitą różnorodność krajobrazów, od gór po krystalicznie czyste morze, bogatą kulturę i starożytne tradycje. Ten pas lądu znajduje się pomiędzy dwoma morzami: Morzem Tyrreńskim i Morzem Jońskim, z których każde ma unikalne cechy, przyciągające podróżników z każdego zakątka świata.

Wybrzeże Jońskie, ze swoją godną podziwu historią i przyrodą, jest również łatwo dostępne z Polski dzięki różnym połączeniom lotniczym, często w dobrych cenach. Istnieje wiele możliwości przylotu na lotnisko Sant’Anna w Crotone, z różnych polskich miast z przesiadką w Mediolanie, Wenecji-Treviso lub Bolonii. Jednym z najbardziej urokliwych miejsc w regionie jest Le Castella, wioska w Kalabrii, słynąca z imponującej twierdzy aragońskiej wyłaniającej się z krystalicznie czystych wód. Znana ze swoich historycznych legend i naturalnego piękna, miejscowość oferuje piękne piaszczyste plaże i wody oznaczone niebieską flagą, idealne dla osób szukających relaksu i morskich przygód. Twierdza zyskała również rozgłos w świecie kina, ponieważ kręcono tam filmy: „Armia Brancaleone” i „Ewangelia według św. Mateusza”, a niedawno była także planem filmowym nowego „Sandokana”. W pobliżu miejscowości znajduje się morski obszar chroniony Capo Rizzuto, jeden z największych we Włoszech, który chroni jedne z najbogatszych morskich różnorodności biologicznych i oferuje wycieczki edukacyjne, takie jak rejsy na łodziach z przezroczystym dnem. Pobliskie plaże Le Cannella i rezerwat morski wyspy Capo Rizzuto wzbogacają ofertę turystyczną o możliwość nurkowania. W tym roku Le Castella kandyduje do tytułu „Borghi più belli d’Italia” (najpiękniejszych włoskich miejscowości), co świadczy o jej wartość jako turystycznego klejnotu w regionie.

Stolicą prowincji jest Crotone, miasto położone na jońskim wybrzeżu Kalabrii, które szczyci się bogatą i fascynującą historią sięgającą 710 r. p.n.e., kiedy to zostało założone przez grecką kolonię,  Achajów. Na przestrzeni wieków Crotone zasłynęło nie tylko ze swojej potęgi morskiej i osiągnięć sportowych, ale także jako ważny ośrodek kulturowy i duchowy, goszczący postacie historyczne, takie jak filozof Pitagoras. Jednym z najbardziej charakterystycznych miejsc w pobliżu Crotone jest Capo Colonna, znane w starożytności jako Lakinion Akron. Na tym cyplu znajdują się pozostałości starożytnej świątyni poświęconej bogini Herze Lacinii, niegdyś jednego z najbardziej czczonych sanktuariów w świecie greckim. Obszar ten, bogaty w pozostałości archeologiczne i otoczony bujną przyrodą, jest świadkiem chwalebnej przeszłości Crotone i nadal stanowi historyczny i kulturowy punkt orientacyjny. Samotna kolumna, która przetrwała czas, symbolizuje wytrwałość i historyczne znaczenie tego starożytnego miejsca kultu, czyniąc Capo Colonna obowiązkowym punktem dla każdego, kto odwiedza Kalabrię. Innym miejscem wartym zobaczenia jest Santa Severina – malownicza średniowieczna miejscowość położona w samym sercu Kalabrii, strategicznie usytuowana między Morzem Jońskim a górami Sila. Uznana za jedno z „Najpiękniejszych miasteczek we Włoszech” w 2018 roku, znajduje się na ostrodze tufowej z widokiem na dolinę rzeki Neto, oferując fascynujące widoki, szczególnie świtem, podczas mglistych poranków. Jego historyczne centrum, bogate w architekturę od normańskiego zamku po bizantyjskie kościoły, odzwierciedla różne fazy historyczne i architektoniczne miejscowości. Na uwagę zasługuje również bizantyjska dzielnica Grecìa i dzielnica Judea, które podkreślają historyczną obecność Żydów do 1510 roku. Zamek Santa Severina, symbol miejscowości, mieści pokaźne Muzeum Archeologiczne i szczyci się barokowymi dekoracjami, średniowiecznymi freskami i belwederem z widokiem na Markizat. Wewnątrz pałacu arcybiskupiego, Diecezjalne Muzeum Sztuki Sakralnej i Diecezjalne Archiwum Historyczne przechowują i eksponują cenne artefakty, które świadczą o religijnym i kulturowym znaczeniu Santa Severina.

Kolumna ze Świątyni Hery Lacinia / fot. Saverio Danese

Następny przystanek: między Gigantami a Zaczarowanymi Jeziorami, nazywany zielonym sercem Kalabrii, Park Narodowy Sila – rozległy płaskowyż znany z „gigantów”, wiekowych około 350-letnich i wysokich do 45 metrów drzew, które dominują w krajobrazie. Te imponujące okazy sosny bośniackiej są niemym świadkiem tysięcy lat historii i nadają parkowi niemal mistyczną atmosferę. Wśród jezior rozsianych po Sila wyróżnia się jezioro Lorica, położone między górami. Ten odcinek wody, otoczony gęstymi lasami, jest idealnym miejscem do uprawiania sportów rekreacyjnych, takich jak pływanie łódką, wędkarstwo i trekking, oferując zapierające dech w piersiach widoki o każdej porze roku. Nie można również przegapić winnicy Ippolito, założonej w 1845 roku w Cirò Marina, najstarszej winnicy w Kalabrii, znanej z win z autochtonicznych odmian winogron, takich jak Gaglioppo i Greco Bianco. Pionier w modernizacji produkcji wina, wprowadził innowacyjne techniki i utrzymuje rygorystyczne zarządzanie jakością. Uznana w kraju i za granicą winiarnia jest obecnie prowadzona przez piąte pokolenie rodziny Ippolito, nadal ceniące tradycję i innowacje, zrównoważony rozwój i szacunek dla terytorium Kalabrii.

Wybrzeże Morza Tyrreńskiego: podróż przez kolory, smaki i historię, kraina do której można dotrzeć samolotem z Krakowa do Lamezia Terme. Rozpoczynając naszą podróż wzdłuż wybrzeża Morza Tyrreńskiego, napotkamy Diamante, słynące z murali i  papryczek chili. Niedaleko stąd na horyzoncie pojawia się wyspa Dino, mały raj dla miłośników snorkelingu dzięki krystalicznej wodzie i sugestywnym jaskiniom morskim, takim jak Grotta Azzurra i Grotta del Leone. Kontynuując podróż na południe, Pizzo Calabro wita odwiedzających pysznymi truflami lodowymi, lokalnym przysmakiem, który łączy lody czekoladowo-orzechowe z sercem z roztopionej czekolady, a wszystko to pokryte chrupiącą skórką kakaową. Ta mała nadmorska miejscowość znana jest również z aragońskiego zamku i spokojnych spacerów wzdłuż wybrzeża.

Tropea, często opisywana jako „Perła Morza Tyrreńskiego”, słynie z białych plaż i turkusowych wód. Historyczne centrum, położone na imponującym klifie z widokiem na morze, oferuje zapierające dech w piersiach widoki i wąskie uliczki pełne życia. Tropea słynie również z uprawy czerwonej cebuli IGP, składnika cenionego w kuchni za słodki i delikatny smak. Dalej na południe, miejscowość Scilla, z zamkiem Ruffo dominującym nad plażą, jest urzekającym przykładem tego, jak mitologia i historia przeplatają się, przywołując opowieści o syrenach i starożytnych nawigatorach. Capo Vaticano słynie z dziewiczych plaż i niemal tropikalnej scenerii, prawdziwego raju dla miłośników przyrody i nurkowania. Z Capo Vaticano można obserwować, jak słońce powoli znika za profilem aktywnego wulkanu Stromboli zabarwiając niebo na pomarańczowo i czerwono, tworząc jeden z najbardziej spektakularnych zachodów słońca na świecie. Kalabria słynie z pikantnej kuchni i typowych produktów, które zyskały światową sławę. Dwie z jej najbardziej charakterystycznych specjalności to nduja i sardella. Nduja, pochodząca z miejscowości Spilinga, to pikantna kiełbasa do smarowania, wytwarzana z wieprzowiny, tłuszczu, soli i dużej ilości kalabryjskiej czerwonej papryczki chili. Jej miękka konsystencja i wyrazisty smak sprawiają, że idealnie nadaje się do chrupiącego chleba lub jako dodatek do sosów i pizzy. Sardella, nazywana „kawiorem południa”, jest szczególnie popularna w Crotone. Jest to pikantny krem z małych ryb, takich jak małe sardynki, czerwonej papryczki chili, soli i dzikiego kopru włoskiego, krem używany do przyprawiania makaronu lub jako przystawka na tostach.

Le Castella / fot. Saverio Danese

Kalabria oferuje niezapomnianą podróż przez zapierające dech w piersiach krajobrazy, bogatą kulturę i autentyczne przygody, dotykając duszy każdego podróżnika.

Spełnione marzenie niedoszłego studenta historii

0
foto: Simone Mutti

tłumaczenie pl: Magdalena Wrana

Jako że minęło już trochę lat, odkąd – dumny z bujnej czupryny z przedziałkiem na boku i grzywką – zasiadałem w ławach mojego ukochanego Liceum Klasycznego im. Marco Polo w Wenecji, mogę publicznie przyznać, że nie byłem wzorowym uczniem.

Nie byłem też jednak znowu zupełną porażką – powiedzmy, że plasowałem się na poziomie zbawiennej przeciętności. Zbawiennej w tym znaczeniu, że jako tako udawało mi się osiągnąć niezbędne minimum, aby ukończyć rok szkolny i przejść z klasy do klasy. Z włoskiego i geografii astronomicznej miałem przyzwoite oceny, z greki i łaciny zdawałem ledwo ledwo o włos, z matematyki i fizyki otrzymywałem niedostateczny, ale… – tak, jest jakieś zbawienne „ale” – z historii i filozofii szło mi dobrze. I z tej oto nieuchronnej przyczyny, kiedy dostałem 48/60 na maturze, zdając włoski i historię na ustnym, wróciłem do domu z triumfalną miną i obwieściłem, że zapiszę się na historię i filozofię na uniwersytecie. Reakcja była, delikatnie mówiąc, chłodna. „A co później zamierzasz po tym robić? Myślisz, że będziesz w stanie znaleźć pracę?”. Spędziłem więc lato szukając „przydatnego kierunku, który zapewniłby mi pracę”. Ostatecznie zdecydowałem się studiować prawo na najstarszym uniwersytecie na świecie: w Bolonii. Ów młody człowiek, którym kiedyś byłem, z dyplomem prawnika w kieszeni, po przeróżnych perypetiach zawodowych, w trakcie których był nawet zarządcą nieruchomości, skończył jako dziennikarz, bo jak wiadomo, jak to mówią we Włoszech, „zamiast pracować, lepiej być
dziennikarzem”. Jest to bardzo szczególny zawód, w którym trzeba mówić i pisać o wszystkim, nawet jeśli często nie wie się zbyt wiele na temat, którym się zajmuje.

Po takim wstępie wyobraźcie sobie reakcję niedoszłego studenta historii i filozofii, czyli mnie, na wieść o tym, że będę moderował Alessandra Barbero, wybitnego historyka, znakomitego popularyzatora, znaną osobowość telewizyjną, bohatera wspaniałych podcastów na najróżniejsze tematy historyczne, od takich, jak „Życie seksualne w średniowieczu” po „Kim był św. Franciszek”, od „Hitler nie chciał wojny?” po „Czerwone Brygady i sprawę Alda Moro”. Profesora historii, który potrafi zachwycić międzypokoleniową publiczność z najróżniejszych środowisk społecznych; postać, która ma rzesze fanów jak gwiazda rocka, spośród których zastępy osób deklarują się jako jego wasale i poświęcają mu strony w mediach społecznościowych.

foto: Simone Mutti

Niedoszły student historii rzucił się zażarcie w wir pracy, aby sprostać owemu oksymoronowi, kryjącemu się pod wyrażeniem „moderowanie Barbero”. Jak moderować rozlewającą się wartkim strumieniem rzekę wiedzy przekazywanej z niezwykłym patosem i pasją? Powiedzmy sobie szczerze, że w przypadku Alessandra Barbero najlepsze, co można zrobić, to przekazać mu mikrofon, wypowiadając jedynie cztery słowa: „proszę mówić, o czym Pan chce”.

Ale jestem dziennikarzem i etyka zawodowa wymaga ode mnie stawiania wszystkich na tym samym poziomie, bo w końcu wszyscy jesteśmy ludźmi – dokładnie w taki sposób, jak pewnego dnia kilka lat temu w Warszawie, kiedy przekroczyłem oszołomiony kordon bezpieczeństwa, aby zadać pytanie ówczesnemu Prezydentowi Republiki Włoskiej Giorgio Napolitano, który bez mrugnięcia okiem pozwolił na ów wywiad.

Jest to jedna z tych anegdot, które przyczyniają się do sławy tego zawodu i które przywodzą mi na myśl Humphreya Bogarta, który w filmie „Ostatni termin”, uruchamiając walce maszyny drukarskiej, zauważa: „To prasa, kochanie, prasa, i nic nie możesz na to poradzić”.

foto: Simone Mutti

I tak oto 25 maja jestem na scenie głównej Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie, których gościem honorowym są Włochy. W plejadzie interesujących autorów w bogatym włoskim kalendarzu jednym z asów w rękawie jest z pewnością profesor
Barbero, który pojawia się punktualnie o 15.00 na scenie w towarzystwie Fabio Troisiego, dyrektora Włoskiego Instytutu Kultury, który podjął się ważnego zadania wprowadzenia naszego spotkania. Jako dobry dziennikarz przygotowałbym kilka pytań, ale zamiast tego zaczynam od pytania, jakie wrażenie wywarła na nim Warszawa w pełni swojego dynamicznego rozkwitu architektonicznego. Barbero odpowiada natychmiast, że w gruncie rzeczy stary Pałac Kultury wydaje mu się bardziej interesujący estetycznie niż nowe wieżowce, które go otaczają. W wypełnionej po brzegi sali setki osób biją brawo, a wtórują im inni zgromadzeni na zewnątrz, podczas gdy ci najzapobiegliwsi rozłożyli się na podłodze bezpośrednio przed sceną. Po kilku kolejnych refleksjach pytam go, czy ten zaskakujący międzypokoleniowy pociąg do historii nie wynika, poza oczywistymi zasługami popularyzatora, także z potrzeby współczesnego człowieka, aby nadać sens swojej egzystencji. Barbero podejmuje temat relacji między historią a narodami, przywołując te kraje, które czynią z historii narzędzie propagandy i tożsamości, aby wreszcie pomówić o współczesności, w której czasami istnieje niebezpieczeństwo zamknięcia się w bańce wiecznej teraźniejszości. Wprawna tłumaczka przekłada te wypowiedzi z włoskiego na polski, a ja zadaję pytania o szczególne relacje historyczne między Włochami a Polską, a następnie o definiowanie Włoch jako kontynentu kultur. Profesor odpowiada, oczarowując publiczność swoim sposobem opowiadania, który dosłownie sprawia, że kwestie, które wyjaśnia, przepływają przed oczami. Jest to narracja, której nigdy nie chciałbyś przerywać, ponieważ, gdy Barbero porusza ręką, swoim zwyczajowym gestem z góry na dół, wiesz, że twoja wiedza wzbogaca się o nowe pojęcia.

W tym momencie czuję się tak swobodnie, że pytam go o „koniec historii”, który miał symbolicznie nastąpić wraz z wkroczeniem wojsk Napoleona do Jeny po wygranej tamże bitwie w 1806 roku – teorii, która wyłoniła się z refleksji Hegla, Kojève’a i Fukuyamy. „No co ty, fakt, że historia mogłaby się skończyć jest tylko zabawną anegdotą. Złudzenie, że liberalne demokracje i powszechny kapitalizm wyczerpały możliwość społecznej konfrontacji między ludźmi, jest od dawna przestarzałe, jest ideą zrodzoną z naszego europocentrycznego sposobu patrzenia na historię”, ripostuje Barbero, któremu, gdy czas nieubłaganie ucieka, wciąż zdążam zadać pytanie: „Co napisze historyk za 50 lat, kiedy będzie musiał mówić o pierwszych 25 latach XXI wieku?”.

„Być może historycy nadadzą ogromne znaczenie pandemii Covid w 2020 roku, mówiąc, że był to początek ery wielkich epidemii. A może tak się nie stanie? Poza tym, czy za 100 lat historycy nadal będą pisać w naszych językach czy po chińsku? Kto wie! Na tę chwilę tu się zatrzymam z przewidywaniami. Dziękuję wszystkim!”, pozdrawia zgromadzonych Barbero, zanim dotrze do włoskiego stoiska i cierpliwie podpisze setki egzemplarzy książek zachwyconym czytelnikom, rozdając nieskończoną liczbę uśmiechów w równie nieskończonej liczbie selfie, na które zezwala.

Pełne nagranie wystąpienia Alessandro Barbero na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie jest dostępne TUTAJ.

foto: Simone Mutti

Ollywell, piękna opowieść o leczniczych grzybach

0

Jeden z pierwszych producentów suplementów na bazie grzybów leczniczych w Europie, pierwszy w Polsce, który produkuje w 100% lokalnie, pionowo zintegrowany od surowców do produktu końcowego, z farmą pod Warszawą, nieopodal Kampinoskiego Parku Narodowego. O firmie opowiada jej właściciel Oliver Mathew.

Skąd wziął się pomysł na grzyby funkcjonalne? 

Z wykształcenia jestem mikrobiologiem, ukończyłem studia piwowarskie w Niemczech, po czym przyjechałem do Polski gdzie studiowałem Biznes Międzynarodowy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Nie przypuszczałem, że kiedyś założę firmę zajmującą się produkcją grzybów. Przez lata pracowałem jako piwowar, miałem swój browar rzemieślniczy, pracowałem w handlu, sprzedaży suplementów diety. Zabawne, pewnego dnia, podczas przerwy w pracy wyszedłem przed budynek firmy i zobaczyłem rosnące w trawie smardze. Smardze rosnące w ogrodzie. Zawsze interesowały mnie grzyby, zacząłem o nich czytać i w pewnym momencie narodził się pomysł na biznes. Ogólnie rzecz biorąc, po pandemii COVID i wcześniejszych życiowych doświadczeniach, chciałem założyć firmę, która powiązana byłaby ze zdrowiem. Wizja była prosta: mieć wysokiej jakości produkty zdrowotne dla mojej rodziny i przyjaciół.

Od czego zacząłeś? 

Zacząłem od opracowania projektu, przeprowadzenia kilku prób, dyskusji z ekspertami branżowymi z za granicy. W między czasie szukałem odpowiedniego miejsca na laboratorium i zakład produkcyjny, ponieważ nie byłoby to możliwe w środku miasta, chociaż mam nadzieję, że pewnego dnia będziemy mieli farmę miejską. Przyszłość to bycie lokalnym i niezależnym od długich łańcuchów dostaw. Następnie zacząłem tworzyć zespół. Odpowiedni zespół to podstawa każdego projektu. Miałem szczęście, że trafiłem na odpowiednich ludzi. Później pojawiła się inwestycja, wszystko potoczyło się dynamiczne. Zaczęliśmy od prac badawczo rozwojowych, których celem było opracowanie metody hodowli grzybów w warunkach kontrolowanych oraz metody ekstrakcji składników odżywczych z owocników. Pracowaliśmy nad tym przez prawie półtora roku, dopiero później powstała marka Ollywell.

Czy uprawa grzybów leczniczych jest prosta? Z jakimi wyzwaniami musieliście się zmierzyć?

Nie jest to łatwe. Wyzwaniem było odtworzenie naturalnych warunków wzrostu grzybów w kontrolowanym środowisku z zachowaniem warunków sanitarnych, ponieważ uprawiamy na potrzeby medycyny. Wszystko to wiąże się z dużymi nakładami finansowymi. Grzyby pochłaniają wszystko z otaczającej ich przestrzeni, dlatego też musimy zapewnić im sterylne warunki, jeśli chcemy uzyskać to co najlepsze z danego grzyba. Kolejnym wyzwaniem było opracowanie metody ekstrakcji. Grzyby zawierają chitynę, która nie jest trawiona przez ludzki organizm, dlatego też tak trudno jest dotrzeć do wszystkich substancji prozdrowotnych. W związku z tym wpadliśmy na pomysł rozbicia ścianek chityny i udało się to zrobić za pomocą ekstrakcji ultradźwiękowej. Nie było łatwo, ale zadziałało.

Jakie właściwości mają grzyby lecznicze?

Grzyby są bardzo interesującymi organizmami, mają wiele właściwości, które korzystnie wpływają na nasz organizm i wzmacniają układ odpornościowy. Są źródłem substancji aktywnych, które przynoszą korzyści zdrowotne dla organizmu. Grzyby funkcjonalne możemy zaliczyć do adaptogenów, są one używane od tysięcy lat w celu wspierania organizmu i jego układu za pomocą długołańcuchowych polisacharydów i różnych triterpenoidów. W medycynie ludowej ich zalety znane są od wieków. Są one stosowane również w medycynie w krajach azjatyckich, np. w Chinach, Japonii i Korei. Osobiście uważam, że określenie adaptogen w tym przypadku odpowiada nowoczesnej wizji dzisiejszego świata, w którym borykamy się z czynnikami takimi jak stres i sięgamy po produkty, które poprawiają nasze samopoczucie, które wzmacniają odporność organizmu i pomagają przywrócić równowagę.

Który grzyb jest twoim ulubionym?

Bez wątpienia uwielbiam wszystkie grzyby, które uprawiamy. Chaga jest uważana za króla grzybów w naszym środowisku. Jest bogaty w przeciwutleniacze, mówi się, że wzmacnia układ trawienny, wspiera zdrowie jelit i wątrobę. Grzyb ten był badany przez ostatnie 3 dekady przez różne uniwersytety w Polsce, Europie Północnej, USA. Cordyceps jest naszą dumą, ponieważ uprawiamy go na dużą skalę w cyklu ciągłym. Bardzo ciekawym grzybem jest Shiitake, ten grzyb ma właściwości przeciwwirusowe, może poprawiać poziom cholesterolu i jest źródłem witaminy D. Moja dziewczyna uwielbia Reishi, który ma właściwości łagodzące stres, obniżające napięcie i podobno wspomaga jakość snu i regenerację organizmu. Każdy może znaleźć coś dla siebie.

Jakie plany na przyszłość? 

W ostatnim czasie dużo się dzieje. Rozwijamy naszą markę, uczestniczymy w różnych targach i konferencjach. We wrześniu odwiedzimy konferencję mycologiczną w Monopoli w Apulii. Nie możemy się doczekać tego wydarzenia. Włochy od lat są ważnym graczem, jeśli chodzi o grzyby lecznicze; tamtejsi konsumenci są bardzo świadomi tego rodzaju suplementów. To będzie dla nas zaszczyt wspólnie porozmawiać o królestwie grzybów. Może narodzi się jakaś długoterminowa współpraca. Zobaczymy.

Festiwal Serate Musicali Cracoviensis – III Edycja

0

– Dyrektor artystyczny: Francesco Bottigliero

– miejsce festiwalu: Kraków

– okres festiwalu: 8-29 września 2024 roku

– organizator festiwalu: Stowarzyszenie Avanti Arte

– współorganizatorzy: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie/Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu

– współpartnerami są: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Włoski Instytut Kultury w Krakowie, ZAW Stoart, oraz sponsorzy prywatni.

Opis Festiwalu

Idea projektu oparta jest na integracji włosko-polskiej. Festiwal ma na celu promowanie kompozytorów, wykonawców i nowopowstałych utworów skomponowanych przez włoskich i polskich kompozytorów na różne składy instrumentalne.

Efektem będzie realizacja unikatowego cyklu koncertów współczesnej muzyki kameralnej w sercu Krakowa, otwartego dla różnych kategorii publiczności, od najbardziej ambitnych słuchaczy po studentów i turystów spoza Krakowa.

Ważnym celem naszej idei jest stworzenie możliwości kreowania nowej muzyki i tym samym wspieranie młodych utalentowanych kompozytorów polskich i włoskich, dając im możliwość prezentowania własnej twórczości przez prestiżowych wykonawców.

Festiwal został utworzony przy współpracy z artystami z Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Krakowskiej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego oraz finansowany przez Włoski Instytut Kultury w Krakowie.

Odbyły się już dwie edycje festiwalu.

Trzecia edycja festiwalu zaplanowana jest na wrzesień 2024. Odbędzie się 5 ciekawych koncertów o zróżnicowanym repertuarze, w tym jeden z akompaniamentem orkiestry smyczkowej Filharmonii Krakowskiej.
Zaproszeni zostali artyści światowej sławy, między innymi znani klarneciści Giovanni Punzi i Corrado Giuffredi oraz wybitny kwartet z Teatro Alla Scala z Mediolanu. Udział weźmie 11 kompozytorów, dokona się 14 prawykonań nowych utworów.

Słowo od Dyrektora Artystycznego

Ten festiwal muzyczny to wynik współpracy polskich i włoskich artystów, to nie tylko pomysł artystyczny, ale przede wszystkim integracja i braterstwo muzyków z różnych krajów Europy.

Pierwszy wieczór Festiwalu poświęcony jest nowej muzyce na instrumenty dęte, w repertuarze przewidziano 7 premier nowych utworów. Wykonawcami będzie zespół LLLeggiero Woodwind Trio z towarzyszeniem fortepianu. Kompozytorzy włoscy i polscy wnieśli swój ważny wkład, pisząc dla nas nowe utwory na instrumenty dęte.

Drugi wieczór festiwalu przewiduje „fajerwerki” na klarnet i orkiestrę. Dwóm wybitnym klarnecistom będzie akompaniować Orkiestra Filharmonii Krakowskiej.

Trzeci wieczór zatytułowany Obsession pokaże kunszt gry na skrzypcach wyjątkowej artystki – Karoliny Nowotczyńskiej.

Czwarty wieczór to prawdziwa integracja – studenci z Włoch i z Polski zagrają razem utwory polskich i włoskich kompozytorów.

Piąty i ostatni wieczór będzie najbardziej wyjątkowy – ze względu na prestiżowych artystów – Kwartet Smyczkowy z Teatro Alla Scala z Mediolanu.

Repertuar naszych koncertów zawsze wykonywany jest przez prestiżowych muzyków, co przyczynia się do wysokiego poziomu występów i sukcesu naszego festiwalu.

Moje życie artystyczne i prywatne jest samo w sobie przykładem możliwego i szczęśliwego mariażu różnych tradycji i kultur. Dla mnie, osoby z podwójnym obywatelstwem włoskim i polskim, realizacja tego wydarzenia jest marzeniem, które spełnia się dzięki wkładowi wszystkich, którzy współpracowali przy realizacji mojej inicjatywy.

Należy podziękować Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz  Katedrze Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu AMKP. Projekt zrealizowaliśmy dzięki wsparciu finansowemu Województwa Małopolskiego, Włoskiemu Instytutowi Kultury w Krakowie, Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Związkowi Artystów Wykonawców Stoart.

Dziękuję także wszystkim kompozytorom i muzykom, którzy wzięli udział w tym wyjątkowym projekcie.

Podziękowania należą się pisarce Katarzynie Majgier, za zgodę na wykorzystanie swojej wspaniałej fotografii, która dobrze oddaje tytuł Festiwalu Serate Musicali Cracoviensis.

Wiele zawdzięczam Profesorowi Piotrowi Lato i dziękuję mu za entuzjazm i nieustanny udział.

Mam nadzieję na kontynuację tego Festiwalu, którego celem jest wzmocnienie współpracy artystycznej między polskimi i włoskimi muzykami oraz stworzenie przestrzeni dla młodych kompozytorów z naszych krajów.

Szczególne i serdeczne podziękowania dla mojej żony Małgorzaty za zaprojektowanie wspaniałych plakatów i materiałów graficznych do wszystkich koncertów trzeciej edycji festiwalu!

III Edycja festiwalu 2024 – Opis szczegółowy każdego wydarzenia i kalendarz koncertów

KONCERT I „Prima delle Prime

08.09.2024 godz. 19:00 Aula Florianka ul. Sereno Fenn’a 15, Kraków

Wieczór prawykonań muzyki współczesnej

To koncert z udziałem polskich wykładowców z Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu AMKP.

Podczas koncertu zagrane zostanie 7 utworów skomponowanych specjalnie dla festiwalu.

Taki wieczór odbywa się tradycyjnie co roku na początku festiwalu, ale należy podkreślić, że w tej edycji udało się zaprosić dwie kobiety kompozytorki: Brigida Migliore z Włoch i Nastaran Yazdani z Iranu.

Wykonawcy:

LLLeggiero Woodwind Trio:

Maksymilian Lipień – obój

Piotr Lato – klarnet

Damian Lipień – fagot

oraz

Łukasz Dębski – fortepian

Program:

– Antonio Fraioli: Looking for Freedom na klarnet solo –  polskie prawykonanie

– Brigida Migliore: Dil – Luns na fortepian solo  –  polskie prawykonanie

Maciej Negrey: Momenti dei giardini, na rożek angielski i fortepian – prawykonanie 

– Giuseppe Garbarino: Acquarelli cubani  na trio strojkowe – prawykonanie

– Nastaran Yazdani: Morning That Dawned na trio strojkoweprawykonanie

– Tiziano Albanese: Friendly Floatees na trio strojkowe i fortepianprawykonanie

– Francis Poulenc: Hommage a Edit Piaf na trio strojkowe i fortepian (oprac. F. Bottigliero)

– Michał Gronowicz: Fuga super thema Puccinii na trio strojkowe i fortepianprawykonanie

KONCERT II „Clarinet Fireworks”

18.09.2024 godz. 19:00 Filharmonia Krakowska, Kraków

Koncert specjalny, najważniejsze wydarzenie festiwalu, odbędzie się w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

Orkiestra filharmonii będzie akompaniować dwóm wybitnym klarnecistom:

Giovanni Punzi – pierwszy klarnet z Teatro Massimo w Palermo we Włoszech

Corrado Giuffredi – pierwszy klarnet Orchestra della Svizzera Italiana w Lugano w Szwajcarii

Ideą tego koncertu jest zaprezentowanie publiczności repertuaru specjalnego na 2 klarnety i wirtuozowskich utworów zaaranżowanych na klarnet i orkiestrę smyczkową. Niezwykły koncert z udziałem wielkich gwiazd świata klarnetu!

Wykonawcy:

Corrado Giuffredi – klarnet

Giovanni Punzi – klarnet

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Dyrygent – Francesco Bottigliero

Program:

– Maurycy Moszkowski: Preludium i fuga na orkiestrę smyczkową Op. 85 (oprac. F. Bottigliero)

– Gioacchino Rossini: Introduzione, tema e variazioni (1819) na klarnet i orkiestrę smyczkową (oprac. Emanuele Poto), Giovanni Punzi, klarnet

– Alamiro Giampieri: Il Carnevale di Venezia na klarnet i orkiestrę smyczkową (oprac. Rocco Catania), Corrado Giuffredi, klarnet

– Francesco Bottigliero: Variazioni su un tema di Paganini na 2 klarnety i orkiestrę smyczkową – prawykonanie

——————————–

– Francesco Bottigliero: La Salle de Danse; Petite folie na 2 klarnety i fortepian

Corrado Giuffredi i Giovanni Punzi, klarnety; Francesco Bottigliero, fortepian

– Fritz Kreisler: Liebesleid na klarnet i orkiestrę smyczkową (oprac. F. Bottigliero)

– Fritz Kreisler: Schon Rösmarin na klarnet i orkiestrę smyczkową (oprac. F. Bottigliero) , Giovanni Punzi, klarnet

– Francesco Bottigliero: Hommage a Poulenc na klarnet i orkiestrę smyczkową, Corrado Giuffredi, klarnet

– Francesco Bottigliero: Jefferson na klarnet, orkiestrę smyczkową i perkusję – prawykonanie – Giovanni Punzi, klarnet

– George Gershwin/Henghel Gualdi: Blues z Amerykanina w Paryżu na klarnet, orkiestrę i perkusję (oprac. M. Mangani), Corrado Giuffredi, klarnet

KONCERT  III „Obsession”

 20.09.2024, godz. 19:00 Aula Florianka ul. Sereno Fenn’a 15, Kraków

Recital wybitnej skrzypaczki Karoliny Nowotczyńskiej, koncert na skrzypce i fortepian

Tytuł koncertu to Obsession, ponieważ zagramy sonatę E. Ysaÿe o takim tytule, oprócz tego będzie prawykonanie kompozycji F.Bottigliero „Herman Obsession” inspirowanej muzyką filmu Obsession Bernarda Hermana. W programie jest też muzyka Astora Piazzolli, która bazuje na elementach pasionalnych i obsesyjnych.

W drugie połowie koncertu będą utwory dedykowane Gabrielowi Fauré z okazji 100 lat jego śmierci (1924-2024).

Wykonawcy:

Karolina Nowotczyńska – skrzypce

Francesco Bottigliero – fortepian

Program:

– Eugène Ysaÿe: Sonata na szkrypce solo Op. 27 Nr.2 „Obsession”

Karolina Nowotczyńska, skrzypce

– Francesco Bottigliero: Hermann Obsession na fortepian solo – prawykonanie – Francesco Bottigliero, piano

– Karol Lipiński: Polonaise e-moll op. 9 nr 2 na skrzypce i fortepian

– Astor Piazzolla: Vuelvo al Sur, na skrzypce i fortepian

– Francesco Bottigliero: Hommage a Fauré na fortepian solo (100 lat śmierci G. Faure’) Francesco Bottigliero, piano

– Gabriel Fauré: Berceuse na skrzypce i fortepian

– Gabriel Fauré: Après un rêve na skrzypce i fortepian

– Gabriel Fauré: Sicilienne na skrzypce i fortepian

– Francesco Bottigliero: Il tempo della peste, na skrzypce i fortepian

KONCERT  IV „Młoda Scena”

 22.09.2024, godz. 19:00 Aula Florianka ul. Sereno Fenn’a 15, Kraków

Koncert integracyjny młodych artystów z Conservatorio di Musica F. Cilea w Reggio Calabria we Włoszech

oraz z Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, którzy razem zagrają polskie, włoskie i francuskie utwory.

Włoskim artystom zależało, żeby zadedykować część repertuaru kompozytorowi Francesco Cilea – który jest mało znany poza Włochami, właściwie kojarzony tylko z jedną jego, jakże piękną operą Adriana Lecouvreur; także zostaną wykonane inne utwory Cilei; poza tym, zaplanowano utwory w hołdzie Faurego i Pucciniego, z okazji  100 rocznicy ich śmierci; nie mogło zabraknąć muzyki polskiej – Szymanowskiego, która wykonana będzie przez włoskiego pianistę Matteo Lattarulo.

Wykonawcy:

Aleksandra Bartuś – klarnet

Izabela Ratajewska – flet

Elżbieta Pikoń – sopran

Matteo Lattarulo – fortepian

Giuseppe Fratto – flet

Gabriele Aleo – fortepian

Rocco Catania – fortepian, kompozytor

Program:

Omaggio a Francesco Cilea

– Francesco Cilea: Serenata (oprac. R. Catania) – Aleksandra Bartuś klarnet, Gabriele Aleo fortepian

– Francesco Cilea: Festa Silana – Gabriele Aleo fortepian

– Francesco Cilea: Canto del mattino – Gabriele Aleo fortepian

– Rocco Catania: Papillon dall’Arlesiana na flet solo – Giuseppe Fratto, flet – prawykonanie –

– Ivan Nardelli: Fantasia dall’Adriana Lecouvreur na dwa flety i fortepian – polskie prawykonanie – Izabela Ratajewska flet, Giuseppe Fratto flet; Matteo Lattarulo fortepian

Omaggio a Gabriel Fauré

– Gabriel Fauré: Après un rêve – Aleksandra Bartuś klarnet, Gabriele Aleo fortepian

– Gabriel Fauré: Berceuse – Aleksandra Bartuś klarnet, Rocco Catania fortepian

– Gabriel Fauré: Sicilienne – Izabela Ratajewska flet, Rocco Catania fortepian

– Gabriel Fauré: Fantasie for flute and piano – Giuseppe Fratto flet, Matteo Lattarulo fortepian

Omaggio a Karol Szymanowski

– Karol Szymanowski: Dwie pieśni z cyklu Pieśni księżniczki z baśni Op. 31

 I Pieśn o fali; II Taniec – Elżbieta Pikoń sopran, Matteo Lattarulo fortepian

– Karol Szymanowski: Pieśń Roxany z opery „Król Roger” – Izabela Ratajewska flet, Matteo Lattarulo fortepian

– Karol Szymanowski: z 9 Preludia op. 1 na fortepian; nr 1-5 – Matteo Lattarulo fortepian

Omaggio a Giacomo Puccini

– Giacomo Puccini: Chi il bel sogno di Doretta, aria Doretty z opery La Rondine  fortepian

– Giacomo Puccini: Quando m’en vo, aria Musetty z opery Cyganerii – Elżbieta Pikoń sopran, Rocco Catania fortepian

KONCERT V „Quartetto d’Archi della Scala”

29.09.2024, godz. 19:00 Aula Florianka ul. Sereno Fenn’a 15, Kraków

Zaproszony został wybitny kwartet smyczkowy z Teatro alla Scala z Mediolanu, jeden z najważniejszych kwartetów smyczkowych na świecie.  Wybrany repertuar będzie prezentować nieskończone możliwości tego zespołu, od wirtuozerii do najwyższej jakości interpretacji; prawykonanie utworu Aforismi to wisienka na torcie tego wydarzenia.

Wykonawcy:

Francesco Manara – skrzypce

Daniele Pascoletti – skrzypce

Simonide Braconi – altówka

Massimo Polidori – wiolonczela

Program:

– Giacomo Puccini: Crisantemi

– Maurice Ravel: Kwartet smyczkowy F-Dur

– Simonide Braconi: Aforismi  – polskie prawykonanie –

– Giuseppe Verdi: Kwartet smyczkowy e-moll

Wenecja 81: Agnieszka Holland w jury Festiwalu Filmowego w Wenecji

0

Już dzisiaj (28 sierpnia) zaczyna się 81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, na którym zobaczymy 85 filmów z 58 krajów, w tym 21 filmów w konkursie głównym. W tym roku w żadnej kategorii nie ma filmów polskich, ale w jury konkursowym, któremu tym razem przewodniczy francuska aktorka Isabelle Huppert, zasiądzie reżyserka Agnieszka Holland, laureatka Srebrnego Lwa z zeszłego roku za film „Zielona granica”. Program festiwalowy, jak co roku, z jednej strony pozwoli widzom na ucieczkę w świat fantazji, na oderwanie się od codzienności pełnej sprzeczności i przemocy, z drugiej natomiast będzie pretekstem do refleksji nad problemami współczesnego świata. „Zdając sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka spoczywa na wydarzeniu kulturalnym o światowym znaczeniu, Festiwal stawia na konfrontację, przedstawia różne punkty widzenia i nie stroni od polemiki, która może się pojawić. Jesteśmy bowiem przekonani, że tylko dialog i dyskusja mogą pozwolić na rozwiązanie najtrudniejszych konfliktów, które charakteryzują nasze czasy”, przyznaje Dyrektor Festiwalu Alberto Barbera.

Wśród filmów konkursowych aż pięć filmów włoskich, których autorami są: Gianni Amelio, Luca Guadagnino, Maura Delpero, Fabio Grassadonia, Antonio Piazza i Giulia Louise Steigerwalt. W konkursie będzie można zobaczyć również filmy: „Maria” Pablo Larraina “The room next door” Pedro Almodovara, “Joker: folie a deux” Todda Phillipsa i inne. W kategorii pozakonkursowej aż cztery autorskie seriale Alfonso Cuaróna, Rodrigo Sorogoyena, Thomasa Vinterberga i Joe Wrighta. Po zeszłorocznym strajku całego amerykańskiego świata filmowego, na czerwonym dywanie w tym roku zobaczymy wiele hollywoodzkich gwiazd, w tym: Angelinę Jolie, Joaquina Phoenixa, Lady Gagę, Brada Pitta, Nicole Kidman, Julianne Moore, Tildę Swinton, Cate Blanchett i wiele innych.

33. Forum Ekonomiczne w Karpaczu: spodziewana obecność wielu polskich i włoskich władz

0

W dniach od 3 do 5 września w hotelu „Gołębiewski” w Karpaczu odbędzie się 33. Forum Ekonomiczne pod hasłem „Czas na nowych liderów: wspólne kształtowanie przyszłości”. Organizowane przez Instytut Studiów Wschodnich Forum to jedna z największych platform spotkań w Europie Środkowo-Wschodniej, podczas której poruszane są nie tylko kwestie bezpieczeństwa, perspektyw rozwoju gospodarczego, współczesnych wyzwań i przezwyciężania kryzysów, ale także prezentowane są konkretne rozwiązania i innowacyjne pomysły. Wśród kluczowych tematów poruszanych podczas XXXIII Forum Ekonomicznego znajdą się m.in. wpływ wojny w Ukrainie na globalne bezpieczeństwo, Zielony Ład, etyczny rozwój, sztuczna inteligencja oraz wyzwania gospodarcze w dobie kryzysów trzeciej dekady XXI wieku. Podczas forum zaplanowano 350 debat i 6 sesji plenarnych, odbędą się także wydarzenia specjalne, warsztaty, konferencje prasowe, gale i koncerty. Głównym partnerem Forum Gospodarczego jest Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. W tych dniach Karpacz gościć będzie około 6 tysięcy osób, w tym przedstawicieli świata polityki, biznesu i kultury, z całego świata. Wśród polskich gości, którzy do tej pory zapewnili o swojej obecności są: Krzysztof Gawkowski, Wicepremier i Minister Cyfryzacji; Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, Władysław Kosiniak-Kamysz, Wicepremier i Minister Obrony Narodowej; Jerzy Lis, Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Krzysztof Bosak, Wicemarszałek Sejmu. Wśród wielu włoskich gości spodziewani są: ambasador Włoch w Polsce Luca Franchetti Pardo, a następnie Fabio Antonacchio, szef Biura Współpracy Międzynarodowej, Guardia di Finanza; Mauro Migliorini, prezes Cittaslow International; Patrizio Bianchi, rektor 2004-2010, minister edukacji 2021-2022, Uniwersytet w Ferrarze. Dwujęzyczna gazeta Gazzetta Italia jest ponownie tegorocznym partnerem medialnym wydarzenia.

Poniżej znajduje się wstępna lista potwierdzonych gości XXXIII Forum Ekonomicznego: