W IIC w Warszawie włoscy i polscy artyści oddają hołd Italo Calvino

0
84

Pięciu włoskich i polskich artystów oraz dwóch kuratorów. Takie są liczby wystawy Qfwfq. Opowieści artystów w ruchu, która została zainaugurowana w salach Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie. Wystawa, którą można oglądać do 6 grudnia, gromadzi jednych z najciekawszych i najbardziej cenionych artystów na scenie kulturalnej obu krajów, gromadząc obszerny zbiór prac inspirowanych tematem podróży.

U podstaw projektu wystawy (której kuratorami są Leonardo Regano i Alex Urso) leży bowiem idea podróżowania: koncepcja złożona i wieloaspektowa, dedykowana Italo Calvino w setną rocznicę urodzin. Już sam tytuł wystawy nawiązuje do Qfwfq, bohatera Opowieści kosmikomicznych i Jeżeli t=0: podróżnika wychodzącego poza znaną przestrzeń i czas, metaforycznie pojmowanego jako świadek i narrator w podróży. W każdej z prezentowanych prac, podążając za wątkiem poetyki wielkiego włoskiego pisarza, poszczególni artyści podejmują więc temat podróży i migracji, różnymi językami i metodami, tworząc chóralną opowieść poświęconą sensowi wyjazdu i powrotu.

Tak jest w przypadku Karoliny Grzywnowicz, która w swojej instalacji dźwiękowej nadaje wymiarowi podróży konotację historyczną i polityczną, wiążąc ją ze zbiorową pamięcią i tożsamością narodu. Every Song Knows its Home to cyfrowe archiwum, które gromadzi niektóre pieśni ludowe, które towarzyszą podróży uchodźców. Radek Szlaga i Alex Urso łączą swoje poszukiwania z tematem migracji poprzez serię obrazów na płótnie i papierowych kolaży, w których prywatne zdjęcia i elementy związane z osobistymi doświadczeniami przeplatają się z fragmentami map i mapek geograficznych terytoriów, w których żyli lub o których marzyli migranci.

Natomiast seria rysunków Eleny Bellantoni skupia się na historii Cristiny Calderón, artystka uczyniła praktykę relacyjną centralnym punktem swoich badań: cztery prezentowane prace są wynikiem spotkania z ostatnią żyjącą osobą, która jako native speaker mówiła w języku yaghan, starożytnym języku rdzennych Amerykanów osiadłych w południowej Patagonii, w Argentynie.

Wystawa obejmuje również serię czarno-białych fotografii Giuseppe Stampone, inspirowanych jego ojczyzną, Abruzją; cenny i obszerny kolaż Diany Lelonek, którego korzenie sięgają śląskiego krajobrazu; złożona instalacja Jacopo Mazzonellego (niepokazywana nigdzie wcześniej praca, nawiązująca do 27 flag Unii Europejskiej); trzy intymne i emocjonalne prace Marty Nadolle oraz delikatna rzeźba z tkaniny autorstwa Claudii Losi.

Wreszcie ikoniczny i reprezentatywny cykl fotografii i rzeźb Polaka Michała Smandka, w którym niektóre włoskie wulkany ukazują się oczom publiczności poprzez interakcję z przedmiotami znajdującymi się w pomieszczeniu. „Podróż” Smandka między Włochami a Polską idealnie zamyka wizytę, jednocząc dziesięciu artystów w imię dialogu i wspólnej refleksji.