BNP Paribas: Italian Desk wspiera rozwój współpracy włosko-polskiej

0
136
Centrala BNP Paribas, Warszawa, fot: Dariusz Iwański www.iwanski.com.pl

ten artykuł jest dostępny w wersji włoski polski

BNP Paribas, w 2015 roku utworzył w swoich polskich biurach „Italian Desk”, aby wspierać włoski biznes w Polsce i polskich przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić działalność na arenie międzynarodowej, szczególnie na rynku włoskim. Rozmawiamy o tym z Francesco Zecchinem, szefem Italian Desk.

Jakie powody skłoniły BNP Paribas do wspierania rozwoju stosunków biznesowych między Włochami a Polską?

Był to naturalny wybór, zgodny z wizją rozwoju banku, który na przestrzeni lat umacniał się zarówno na rynku polskim, jak i włoskim, nabywając np. BNL. Wartość wymiany handlowej między Polską a Włochami w okresie przed pandemią Covid-19 wyniosła 22 miliardy euro rocznie, plasując Włochy na trzecim miejscu wśród partnerów Polski, tuż po Niemczech i USA. Italian Desk jest jednym z wielu międzynarodowych biur, które bank stworzył  specjalnie dla wsparcia współpracy biznesowej z przedsiębiorcami z krajów o szczególnym znaczeniu gospodarczym dla Polski.

Jaki jest przeciętny klient Italian Desk?

Spektrum włoskich przedsiębiorców inwestujących w Polsce jest bardzo szerokie i zróżnicowane. Obejmuje zarówno firmy o wieloletniej tradycji, bardzo ustrukturyzowane, jak też inwestorów indywidualnych, którzy zdecydowali się przenieść swoją działalność nad Wisłę. Nasz bank wspiera różnorodnych klientów, oferując m.in. szeroki zakres usług spełniających najbardziej zróżnicowane potrzeby, w tym: krótko-, średnio- i długoterminowe linie kredytowe, Cash Management, Factoring, Leasing, Nieruchomości oraz usługi Arval, spółki Grupy zajmującej się leasingiem i długoterminowym wynajmem samochodów.

Jeśli chodzi o rynek nieruchomości, czy możemy powiedzieć, że rośnie zainteresowanie Polaków inwestowaniem we Włoszech?

Kiedy przyjechałem do Polski, jednym z aspektów, który zrobił na mnie największe wrażenie, była wielka zażyłość Polaków z Włochami. Polacy chętnie wyjeżdżają do Włoch na wakacje, świetnie znają zwyczaje i tradycje włoskie. Wielu z nich marzy o zakupie domu we Włoszech, w szczególności na terenach narciarskich Dolomitów oraz w Umbrii czy Toskanii. Wielu ma takie możliwości inwestycyjne i chętnie bada ten rynek. Warto zatem zauważyć, że obecnie przede wszystkim rynek nieruchomości wtórnych we Włoszech jest najbardziej pełen możliwości.

„Przewodnik po rynku włoskim” pomaga wam w przyciąganiu uwagi Polaków na Bel Paese

Dziś mamy wiele polskich firm, które rozwinęły własną markę i są gotowe do wejścia na rynek włoski. „Przewodnik po rynku włoskim” to dla nich zbiór cennych informacji przedstawiających możliwości inwestycyjne we Włoszech. Powstał na bazie serii spotkań, rozmów i prezentacji, które przeprowadziliśmy w ubiegłym roku w kilku miastach w Polsce. Należy zauważyć, że BNP Paribas, dzięki obecności w 75 krajach, jest w stanie wspierać klientów na całym świecie. Myślę, że Przewodnik może być wartościowym zbiorem porad dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwinąć działalność i rozpocząć współpracę na linii Polska-Włochy.

Czy w ostatnim czasie doszło do jakichś zmian w prowadzeniu działalności w Polsce i we Włoszech?

Powiedziałbym, że Polska jest obecnie krajem wyjątkowo przyjaznym biznesowi. Dziś można tu otworzyć firmę w ciągu jednego dnia. Nowością jest też zwracanie większej uwagi na pochodzenie inwestycji, co we Włoszech funkcjonuje już od wielu lat. Uważam również, że nadszedł czas, aby rozwiać stereotypy dotyczące skomplikowania włoskiej biurokracji, ponieważ obecnie działalność gospodarczą we Włoszech można rozpocząć stosunkowo szybko.

A jeśli chodzi o cyfryzację usług?

BNP Paribas od zawsze był pod tym względem bankiem innowacyjnym. Okres lockdownu spowodowany pandemią jeszcze bardziej popchnął bank do inwestowania rozwiązania cyfrowe. Dzięki temu nasi klienci mogą dziś przeprowadzać praktycznie każdą transakcję zdalnie, od otwarcia rachunku bieżącego, po złożenie wniosku o kredyt.

Jaką refleksją podzieliłby się Pan na koniec rozmowy?

Podzieliłbym się dwoma. Pierwsza z nich dotyczy tego, że w Polsce rząd był w stanie zareagować na pandemię bardzo szybko i zdecydowanie, a firmy mogły otrzymać środki na wsparcie działań szybko i poprzez bardzo proste i usprawnione procedury. Drugim wnioskiem jest to, że polska gospodarka bardzo dobrze zareagowała w fazie po lockdownie, a konsumpcja w wielu przypadkach ruszyła ponownie. Dla przykładu, jeden z moich klientów z branży odzieżowej poinformował mnie, że w maju i lipcu wystawił więcej rachunków, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Oznacza to, że Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla tych, którzy mają odpowiedni projekt.

Strona www: www.bnpparibas.pl
Facebook: www.facebook.com/BNPParibasBankPolska

tłumaczenie pl: Karolina Wróblewska

ten artykuł jest dostępny w wersji włoski polski