Cinema Italia Oggi. Pokazy Nowego Kina Włoskiego 23–28 lipca

0
144

ten artykuł jest dostępny w wersji polski

Włoski Instytut Kultury w Warszawie oraz kino Muranów zapraszają na przegląd najnowszych filmów z Półwyspu Apenińskiego: Cinema Italia Oggi. W programie zobaczymy nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes film Marca Bellocchio „Zdrajca” (Il traditore), który w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii. W centrum opowieści znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, czyli mafijną zmowę milczenia. Drugim ważnym tytułem jest filmowa adaptacja kryminału Donato Carrisi „W labiryncie” (L’uomo del labirinto). W rolach głównych – zdobywca Oscara Dustin Hoffman („Absolwent”, „Rain Man”) i Toni Servillo („Wielkie piękno”, „Oni”, „Dziewczyna we mgle”).

Przedsmakiem włoskiego przeglądu będzie rozmowa online w najbliższą niedzielę, 19 lipca o 20:30 na profilu Weronika Wawrzkowicz/ Rozmawiam, bo lubię #NaUcho spotkanie live z Anną Osmólską-Mętrak – literaturoznawczynią, italianistką, tłumaczką literacką, wykładowczynią Uniwersytetu Warszawskiego.

Zapraszamy na włoskie wakacje w kinie Muranów!

Program Cinema Italia Oggi:

23 lipca

  • Sami bez mamy, godz.18:00, godz.20:00

24 lipca

  • Sami bez mamy, godz.16:30
  • Dafne, godz.18:30
  • Praca jak każda, godz.21:00

25 lipca

  • Sami bez mamy, godz.16:30
  • Zdrajca, godz.17:00
  • W labiryncie, godz.18:30
  • Mistrz, godz. 21:00

26 lipca

  • Sami bez mamy, godz.13:00
  • Zdrajca, godz.15:00
  • Gdyby tylko, godz.18:30
  • Bangla, godz.21:00

27 lipca

  • Sami bez mamy, godz.16:30
  • Lucania, godz.18:30
  • Utrapienie i uciecha, godz.21:00

 28 lipca

  • Efekt domina, godz.18:30
  • Zdrajca, godz.21:00

Zapraszamy do zakupu biletów online:

kinomuranow.pl/festiwale-i-przeglady/cinema-italia-oggi-pokazy-nowego-kina-wloskiego-23-28-lipca 

Ceny biletów: 21-25 zł

Promocja: przy zakupie 8 biletów na kilka (lub jeden) z tytułów z programu naszego przeglądu mamy dla specjalną cenę 15 zł/bilet!

Opisy filmów:

„Zdrajca” („Il traditore”), reż. Marco Bellocchio
obsada: Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi,  Włochy, Francja, Brazylia, Niemcy 2019, czas trwania: 155’

Nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes, gdzie startował w konkursie; oparty na faktach „Zdrajca” w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii. A to za sprawą charyzmatycznego bohatera, który jest zarazem ścigającym i ściganym; wstrząsającego obrazu korupcji i przemocy trawiących Sycylię, wnikliwego portretu mafijnej ośmiornicy, której macki sięgały daleko poza wyspę. Zrealizowany z epickim rozmachem, film Marca Bellocchio już od pierwszej sceny chwyta za gardło, wciągając w mroczny świat zbrodni, ucieczek, kłamstw i sądowych potyczek. W centrum opowieści znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, czyli mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa Nostrze: tzw. maxiproces doprowadził do skazania 362 przywódców przestępczej organizacji. Było to największe w historii zwycięstwo państwa nad mafią. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, czyli „nasza sprawa”, zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów. Tytułowy „Zdrajca” nie jest jednak herosem, Bellocchio widzi w nim niemal szekspirowskiego bohatera, uwikłanego w tragiczny konflikt.

______

„Sami bez mamy” („10 giorni senza mamma”) reż. Alessandro Genovesi
obsada: Fabio De Luigi, Valentina Lodovini, Angelica Elli, Włochy 2019, czas trwania: 94 ‘

Pełna humoru włoska komedia. Carlo i Julia to małżeństwo z trójką dzieci. Carlo jest skoncentrowanym na pracy wiecznie nieobecnym tatą. Julia natomiast oddała się całkowicie wychowaniu dzieci. Pewnego dnia przemęczona codziennymi obowiązkami oznajmia rodzinie, że wybiera się na dziesięciodniowe wakacje. W jednej chwili Carlo staje się „gospodynią domową” i rodzicem na pełen etat. On i jego dzieci nawet nie wyobrażają sobie ile katastrof, incydentów i przygód może wydarzyć przez niecałe dwa tygodnie.

______

„Bangla” („Bangla”) reż. Phaim Bhuiyan
obsada: Phaim Bhuiyan, Carlotta Antonelli, Sahila Mohiuddin

Phaim to dwudziestodwuletni muzułmanin bengalskiego pochodzenia. Mieszka ze swoją rodziną w Torpignattara, wieloetnicznej dzielnicy Rzymu, pracuje w muzeum i gra w zespole. To właśnie podczas koncertu poznaje Asię. Dziewczyna jest jego całkowitym przeciwieństwem, działa instynktownie i nie przestrzega żadnych zasad. Między nimi rodzi się natychmiastowa fascynacja Phaim będzie musiał pogodzić swoją miłość do dziewczyny z najbardziej nienaruszalną zasadą islamu: żadnego seksu przed ślubem.

______

„Utrapienie i uciecha” („Croce e delizia”) reż. Giulia Steigerwalt
obsada: Alessandro Gassmann, Fabrizio Bentivoglio, Jasmine Trinca, Włochy 2019, czas trwania: 100’

Rodzina Castelvecchio to ekscentrycy. Są otwarci, ale narcystyczni i niezbyt ze sobą związani. Rodzina Petagna jest ich przeciwieństwem: zżyci, o skromnym pochodzeniu społecznym, hołdujący tradycyjnym i konserwatywnym wartościom. Dlaczego te dwie tak różne rodziny spędzają wspólnie letnie wakacje? To wiedzą tylko głowy rodzin: Tony (Fabrizio Bentivoglio) i Carlo (Alessandro Gassmann). Nieoczekiwane ogłoszenie łączącej ich miłości naruszy równowagę obu rodzin, ale przede wszystkim Penelopy (Jasmine Trinca) i Sandra (Filippo Scicchitano), pierworodnych obu mężczyzn.

______

„Dafne” („Dafne”) reż. Federico Bondi
obsada: Dafne: Carolina Raspanti, Antonio Piovanelli, Stefania Casini, Włochy 2019, czas trwania: 94’

Dafne (Carolina Raspanti) to żywiołowa trzydziestoletnia kobieta z zespołem Downa: ma przyjaciół oraz lubianą pracę, w której jest doceniana przez swoich kolegów. Umie zorganizować własne życie, ale nadal mieszka z rodzicami, Luigim (Antonio Piovanelli) i Marią (Stefania Casini). Nagła śmierć matki zaburza rodzinną równowagę. W przeciwieństwie do pogrążonego w depresji ojca, Dafne znajduje siłę by stawić czoło żałobie, którą przeżywa z nieświadomością dziecka i odwagą młodej kobiety. Aż pewnego dnia dzieje się coś nieoczekiwanego: ojciec z córką postanawiają wspólnie wybrać się na górską wędrówkę do rodzinnej miejscowości matki. Ta niezwykła wyprawa zrodzi między nimi całkiem nową więź i nauczy przekraczać własne granice.

Nagroda FIPRESCI

Berlin International Film Festival 2019

______

„Efekt domina” („Effetto domino”) reż. Alessandro Rossetto
obsada: Diego Ribon, Mirko Artuso, Maria Roveran, Lucia Mascino, Roberta Da Soller,, Włochy 2019, czas trwania: 104’

Uzdrowiskowa miejscowość w północno-wschodnich Włoszech lata świetności ma dawno za sobą. Jednak przedsiębiorca budowlany i jego przyjaciel geodeta nie tracą nadziei i wdrażają w życie ambitny projekt: chcą przekształcić wielkie opuszczone hotele w luksusowe rezydencje dla zamożnych emerytów z całego świata. Lukratywne i zakrojone na szeroką skalę plany mają zmienić oblicze miasta. To nie ma być klinika, w której umierają ludzie, ale raj gdzie można cieszyć się ostatnimi latami życia i roztrwonić wszystkie oszczędności. Nagła utrata wsparcia finansowego ze strony banków na rzecz przedsiębiorcy budowlanego wywołuje efekt domina w losie tych, którzy mieli nadzieję jedynie się wzbogacić, nieświadomi wyższego i bardziej odległego planu innych, którzy dostrzegli możliwość zysku z ciał, które nigdy nie umierają.

______

„Mistrz” („Il Campione”) reż. Leonardo D’Agostini
obsada: Stefano Accorsi, Andrea Carpenzano, Ludovica Martino, Anita Caprioli, Włochy 2019, czas trwania:105’

Młody, utalentowany, niesforny, bardzo bogaty i rozpieszczony Christian Ferro jest tytułowym mistrzem. Piłkarską gwiazdą, genialną i krnąbrną, nowym idolem, na którego zwrócone są oczy fanów z całego świata. Valerio jest profesorem, samotny i nieśmiały, z problemami finansowymi i przeszłością, która cieniem kładzie się na jego obecnym życiu. Po kolejnym wybryku młodego napastnika, zarząd klubu postanawia go nieco zdyscyplinować i nakłania do zmierzenia się z najważniejszym wyzwaniem w życiu każdego młodego człowieka: egzaminem dojrzałości, kierując go na lekcje przygotowujące do Valeria. Między tą dwójką, tak skrajnie różną, narodzi się więź, która odmieni życie obojga.

______

„Lucania” („Lucania”) reż. Gigi Roccati
obsada: Joe Capalbo, Angela Fontana, Maia Morgenstern, Włochy 2019, czas trwania: 85’

W magicznym i niedostępnym świecie zamkniętym między górami a morzem, gdzie nic nie jest takie, jak się wydaje, mieszkają Rocco i Lucia. Surowy ojciec przywiązany do ziemi i walczący w jej obronie jak lew i dzika, niema dziewczyna. Ojciec na widok córki rozmawiającej z wiatrem, uznaje ją za niespełna rozumu i zdesperowany poddaje uzdrawiającym rytuałom chłopskiej czarodziejki. Kiedy Rocco nie zgadza się aby toksyczne odpady zniszczyły jego ziemię  dochodzi do tragicznego wydarzenia. Zmuszony do ucieczki w góry, jednocześnie musi ratować córkę. Tak zaczyna się pełna magii i odkupienia podróż, która będzie pokutą dla Rocca i lekcją życia dla Lucii.

Długa wędrówka przez piękną bujną przyrodę i surowy krajobraz umierającej krainy, podczas której dziewczyna będzie musiała dorosnąć, by pomóc ojcu przytłoczonemu ciężarem winy.

______

„W labiryncie” („L’uomo del labirinto”) reż. Donato Carrisi
obsada: Toni Servillo, Valentina Bellè, Vinicio Marchioni, Dustin Hoffman, Włochy 2019, czas trwania: 130’

Adaptacja kryminału Donato Carrisi „W labiryncie” (L’uomo del labirinto). W rolach głównych – zdobywca Oscara Dustin Hoffman („Absolwent”, „Rain Man”) i Toni Servillo („Wielkie piękno”, „Oni”, „Dziewczyna we mgle”). Nastoletnia Samantha została porwana i uwięziona na piętnaście lat. Kiedy budzi się w szpitalu, niczego nie pamięta. Nikt nie wie, jak udało jej się uciec. Z pomocą policyjnego profilera, doktora Greena (Dustin Hoffman), próbuje odzyskać wspomnienia z tajemniczego labiryntu – więzienia, w którym porywacz zmuszał ją do rozwiązywania zagadek, stosując przerażający system nagród i kar.

______

Praca jak każda („Ma cosa ti dice il cervello”) reż. Riccardo Milani
obsada: Paola Cortellesi, Stefano Fresi, Vinicio Marchioni, Lucia Mascino, Włochy 2019, czas trwania: 100’

Giovanna (Paola Cortellesi) jest zrezygnowaną, wręcz nudną kobietą, która dzieli swój czas między pracę w Ministerstwie a szkolne zobowiązania córki Martiny. To jednak tylko mdła fasada, bo Giovanna jest tajną agentką, która bierze udział w niebezpiecznych misjach międzynarodowych. Podczas spotkania z dawnymi kolegami z liceum, chwalebną „Fantastyczną 5” (Stefano Fresi, Vinicio Marchioni, Lucia Mascino, Claudia Pandolfi), wśród wspomnień i wybuchów śmiechu, Giovanna słucha historii przyjaciół i widzi, że każdy z nich tak samo jak ona, zmuszony jest codziennie doświadczać małych i dużych prześladowań, często posuniętych do granic absurdu. Dysponując wszelkimi dostępnymi środkami i dzięki najbardziej ekstrawaganckim przebraniom, stworzy zabawne sytuacje, które pomogą przywrócić porządek w jej życiu i życiu ludzi, których kocha.

______

Fajnie by było („Magari”) reż. Ginevra Elkann
obsada: Riccardo Scamarcio, Alba Rohrwacher, Milo Roussel, Ettore Giustiniani, Włochy, Francja 2019, czas trwania: 100’

Rodzeństwo Alma, Jean i Sebastiano opuszczają Paryż, gdzie żyją w bezpiecznym środowisku wyższej klasy średniej swojej matki, by wylądować w ramionach Carla, ich włoskiego wiecznie nieobecnego ojca, nonkonformisty niezdolnego do zadbania o samego siebie. Podczas świątecznych wakacji nad morzem przychodzi moment, kiedy trzeba wypić rodzinne piwo, którego się nawarzyło. Carlo kolejny raz udowadnia swoim dzieciom, że jest ojcem, na którym nie można polegać. Pomimo tego, mała Alma mocno wierzy, że pewnego dnia jej rodzina znów będzie razem.

ten artykuł jest dostępny w wersji polski