Slide
Slide
Slide
banner Gazzetta Italia_1068x155
Bottegas_baner
baner_big
Studio_SE_1068x155 ver 2
LODY_GAZETTA_ITALIA_BANER_1068x155_v2
ADALBERTS gazetta italia 1066x155

Strona główna Blog Strona 52

Faenza – centrum ceramiki włoskiej

0

W samym sercu Emilii-Romanii znajduje się Faenza, miasto o rzymskich korzeniach, bogate w historię i tradycje kulturowe, artystyczne i handlowe. Miasto położone jest na styku Via Emilia i bardzo starej drogi łączącej port w Rawennie z Toskanią i Morzem Tyrreńskim. Na przestrzeni wieków to położenie pozwoliło miastu nawiązać znaczące relacje z Florencją, również dzięki kontaktom, które od XIV wieku lokalna rodzina książęca Manfredi utrzymywała z Florencją Medyceuszy.

Najsłynniejsza postać, która wieki temu przebyła drogę z Florencji do Rawenny przez Faenzę, to Dante Alighieri, wielki włoski poeta, którego 700 rocznicę urodzin obchodzimy właśnie w 2021 roku. Faenza jest częścią wielkiego projektu Drogi Dantego, szlaku odtwarzającego podróż Dantego z Florencji do Rawenny, z Toskanii do Emilii-Romanii przez Apeniny, pociągiem, pieszo czy rowerem. Projekt ten proponuje turystykę slow i jako jedyna włoska trasa turystyczna i kulturowa został umieszczony przez Lonely Planet na liście Best in Travel 2021 – Zrównoważony rozwój.

Faenza to mały, włoski klejnot, miasto smart, przyjazne dla 60 tys. swoich mieszkańców. W dodatku może poszczycić się starówką pełną turystycznych atrakcji, terenem promującym charakterystyczne cechy regionu, w myśl modelu turystyki zrównoważonej.

Faenza jest przede wszystkim miastem sztuki, o czym dobrze świadczą znajdujące się tu muzea. W mieście, rozpoznawalnym na całym świecie jako jedna ze stolic ceramiki, znajduje się Międzynarodowe Muzeum Ceramiki (Museo Internazionale delle Ceramiche – MIC). Zbiory muzeum są wyjątkowe na skalę światową ze względu na mnogość znajdujących się w nim kolekcji; począwszy od renesansowych lokalnych wyrobów i słynnych „bianchi di Faenza” (białe wyroby fajansowe), przez włoską i międzynarodową ceramikę ze wszystkich epok, z wyjątkowymi wystawami poświęconymi największym artystom XX wieku i współczesnym oraz ze specjalną wystawą poświęconą związkom Picassa i Faenzy. Międzynarodowe znaczenie MIC, jego historia, nierozerwalnie związana z samym miastem oraz dialog między różnymi formami sztuki sprawiły, że UNESCO uznało muzeum za miejsce promujące kulturę pokoju: „MIC, wyraz sztuki ceramicznej na świecie”.

Miejska Pinakoteka to najstarsza instytucja muzealna w Faenzy. Przechowuje jedną z najcenniejszych kolekcji eksponatów w całej Emilii-Romanii, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieła kultury antycznej. Są to prawdziwe klejnoty, które opowiadają lokalną i narodową historię poprzez rozwój technik i stylów.

Katedra renesansowa, zbudowana według projektu Giuliano da Maiano, architekta pod silnym wpływem sztuki Filippo Brunelleschiego, skrywa wizerunek Matki Bożej Łaskawej, patronki Faenzy. Jej kult rozpowszechnił się również w Warszawie. W 1683 roku, do Faenzy został wysłany proporzec „Votum Varsaviae”, jako wotum dziękczynne za zakończenie epidemii dżumy. Proporzec ten wisi nadal na samym środku kopuły katedry.

Kolejnym przystankiem na ścieżce artystyczno-architektonicznej w Faenzy jest szlak neoklasycyzmu miejskiego, który towarzyszy odwiedzającemu w odkrywaniu tej fascynującej epoki. Najcenniejszym jej świadkiem jest Teatro Comunale Masini, otwarty jeszcze przed Rewolucją Francuską, z cudownie ocalałą oryginalną architekturą i dekoracjami. Ze względu na swój wyjątkowy status, Teatr ten jest częścią Europejskiego Szlaku Teatrów Historycznych (European Route of Historical Theaters), sieci którą łączy ze sobą ponad 120 spośród najstarszych i najcenniejszych teatrów historycznych w Europie. Celem tego projektu jest promocja i przekazanie następnym pokoleniom klejnotów architektury i kultury teatru europejskiego, od Renesansu aż po XIX wiek.

Szlak neoklasycystyczny w Faenzy dopełniają liczne fasady oraz wnętrza pałaców i prywatnych posiadłości w centrum miasta, a w szczególności Palazzo Milzetti, Muzeum Narodowe Epoki Neoklasycznej w Romanii. Jest to cudowny przykład posiadłości osiemnastowiecznej arystokracji, w całości udostępniony do zwiedzania, którego struktura i dekoracje wspaniale odzwierciedlają gusta tamtej epoki.

Faenza jest miejscem dynamicznym i pełnym życia. To serce tętniące działaniami, które, podkreślając wartość różnorodnych aspektów ceramiki, pozwalają lepiej przedstawić artystyczną współczesność i innowacje leżące u podstaw sztuki rękodzieła, reprezentowanej przez ponad 60 warsztatów ceramicznych funkcjonujących w mieście. Wszystko to sprawia, że Faenza i jej okolice są uznawane za cenny, niszowy ośrodek turystyczny z szeroką ofertą zdecydowanie skupioną na zrównoważonym rozwoju i opierającą się na kulturowo-społecznym rozwoju produkcji ceramiki artystycznej.

W praktyce ta idea realizowana jest dzięki organizacji prestiżowych wydarzeń na skalę międzynarodową, takich jak Międzynarodowy Konkurs Ceramiki Artystycznej – Nagroda Faenza (Concorso Internazionale della Ceramica d’Arte Contemporanea – Premio Faenza) czy Międzynarodowy Festiwal Ceramiki Glinianej Italia (Festival Internazionale della Ceramica Argillà Italia), czyli odbywające się co dwa lata połączenie wystawy i targów ceramicznych, ostatnio wzbogacone o takie wydarzenia jak Mondial Tornianti (mistrzostwa świata w tokarce). Innymi przykładami takich działań są niezwykle aktualne wydarzenia realizowane przez muzea związane z ceramiką współczesną, chociażby Muzeum Carlo Zauli, które regularnie gości artystów i międzynarodowe warsztaty oraz Fundacja Tramonti. Silna reprezentacja Faenzy na międzynarodowej scenie ceramiki została ostatnio wzmocniona dzięki roli, jaką ta miejscowość odgrywa w Europejskiej Trasie Ceramiki (European Route of Ceramics), Szlaku Kulturowym Rady Europy, którego zadaniem jest promocja dziedzictwa kulturowego związanego z tradycją i produkcją ceramiki. Do szlaku tego przystąpiło ostatnio również polskie miasteczko Bolesławiec.

Faenza to bogaty teren i dobrze prosperujący mechanizm, wyróżniający się swoimi lokalnymi produktami i materiałami wysokiej jakości, otoczony sugestywnym krajobrazem. Wciąż wzmacnia swoją pozycję dzięki projektom związanym ze zrównoważonym rozwojem i otwieraniem się na społeczność międzynarodową, pozostającym jednak w zgodzie ze specyfiką regionu tak silnie zakorzenionego w swojej historii.

tłumaczenie pl: Justyna Bryłka

Maserati 250F – Do tanga trzeba dwojga

0

Tango jest tańcem bardzo wymagającym, nie będzie porywającym widowiskiem. gdy zabraknie pełnego zrozumienia i zaangażowania tańczącej pary. Każde spojrzenie powinno oddawać iskrzące między partnerami napięcie, każdy gest podkreślać, jak są ze sobą nierozerwalnie związani. Synchronizacja, precyzja, eksplodujące emocje i uwodzące zmysły szczegóły to jego kwintesencja. Taniec narodził się w XIX w. w środowisku europejskich emigrantów w Argentynie i nadal jego stolicą pozostaje Buenos Aires. W tej samej prowincji w mieście Balcarce 21 czerwca 1911 w rodzinie włoskich emigrantów z Abruzji przyszedł na świat Juan Manuel Fangio „El Maestro” – legenda wyścigów F1.

Od 13 roku życia pracował jako pomocnik mechanika, zdobywając praktyczną wiedzę o budowie samochodów i ich możliwościach. Przygodę z rajdami zaczął w wieku 25 lat, ale dopiero w 1940 i 1941 zdobył mistrzostwo kontynentu, odnosząc sukcesy także w morderczych rajdach – maratonach, jak Gran Premio del Norte, kiedy w 15 dni kierowcy przemierzyli dystans ok. 10 tys. km.

Achille Varzi, legenda wyścigów motocyklowych i świetny kierowca, cieszący się olbrzymią popularnością w Argentynie, widząc jak jeżdżą tamtejsi zawodnicy postanowił założyć zespół wyścigowy Scuderia Achille Varzi. Na jego zaproszenie Argentyńczycy zaczęli ścigać się także w Europie, niestety Varzi ginie w 1948 na torze w Bernie. Fangio powrócił do Europy w 1949 kiedy wygrał swoje pierwsze GP [San Remo], a cały cykl zawodów zamknął drugim miejscem, czym zdobył szacunek wśród konkurentów oraz zaproszenie do startów dla Alfa Romeo. W 1950 FIA zorganizowało po raz pierwszy wyścigi Formuły 1, ustanawiając reguły rywalizacji oraz ustalając liczbę startów GP w jednym sezonie, początkowo były to wyścigi na sześciu torach europejskich i jednym w USA, co usprawiedliwiało nazwę imprezy jako Mistrzostwa Świata Kierowców. Pierwszą edycję zdominował zespół Alfa Romeo z trójką Panów F w roli kierowców, byli to w kolejności na końcowym podium G. Farina, J.M. Fangio i L. Fagioli. W kolejnym roku także z Alfą Romeo Fangio sięgnął po swój pierwszy tytuł mistrzowski. W 1952 Fangio przechodzi do Maserati, niestety ulega bardzo poważnemu wypadkowi na torze Monza, co wyeliminowało go z dalszej rywalizacji. Powrócił już rok później i mimo kłopotów ze starzejącym się modelem Maserati 6C zajął drugie miejsce za Alberto Ascari i jego fenomenalnym Ferrari 500F2.

Na kolejny sezon w 1954 podpisał umowę z zespołem Mercedesa, jednak ze względu na opóźnienie organizacyjne, Niemcy pozwolili, aby w pierwszych dwóch GP Fangio wystartował z Maserati. Wygrał w wielkim stylu oba wyścigi, gdyż to wtedy prowadził po raz pierwszy 250F pełną temperamentu, wręcz zmysłową włoską wyścigówkę – idealną partnerkę do tanga dla wymagającego Argentyńczyka.

Maserati swój cudowny wygląd zawdzięczało Medardo Fantuzzi, jednak wtedy najważniejszy był silnik i inne części mechaniczne. Prace nad silnikiem rozpoczął Gioacchino Colombo, którego później zastąpili Vittorio Bellentani i Giulio Alfieri. Zawieszenie, skrzynia biegów oraz układ hamulcowy skonstruował Valerio Colotti. To, co może się wydać dziwne zwykłym użytkownikom aut, dla których najbardziej liczy się prędkościomierz, to fakt że w samochodach wyścigowych był on zbyteczny. Najważniejsze wskazanie podczas wyścigu podaje obrotomierz a Juan Manuel Fangio był mistrzem w panowaniu nad nim. Resztę sezonu już autami Mercedesa kończy na pierwszym miejscu. Obeznany w zależnościach pomiędzy wszystkimi elementami napędu potrafił w sposób maksymalnie wydajny je wykorzystywać. Obsługujący jego samochody mechanicy często ze zdumieniem twierdzili, że gdyby wyścig trwał o jedno czy dwa okrążenia dłużej auto by tego już nie wytrzymało. Fangio często ingerujący w ich pracę był zachwycony współpracą z Niemcami, którzy każdemu kierowcy ze swojej stajni przypisali trzech wyłącznie im dedykowanych mechaników. Mistrz od zawsze rozumiał i szanował pracę ludzi parających się obsługą samochodów, doceniał ich determinację i poświęcenie, trud walki pod presją czasu. Dzięki świetnej organizacji zespołu oraz rewelacyjnemu modelowi 196 kolejne zwycięstwo stało się faktem. Niestety w tym samym 1955 miała miejsce tragedia w Le Mans [Gazzeta Italia nr.79], po której Mercedes wycofał się z wyścigów.

Wobec braku możliwości startu z Mercedesem El Maestro w 1956 postanowił jeździć dla Ferrari.

Apodyktyczny Enzo Ferrari nie lubił, gdy pracujący u niego kierowcy chcieli mieć decydujące słowo co do zestrojenia jego czerwonych bolidów, więc początki były trudne. Stawka była jednak na tyle wysoka, by przekonać il Commendatore do racji Fangio, czym ten odwdzięczył się trzecim tytułem mistrzowskim dla Ferrari oraz kolejnym własnym. Napięcia pomiędzy dwoma tak wielkimi osobowościami skłoniły czterokrotnego mistrza świata, aby wrócić do Maserati. Tam czekała 250F, którą od trzech lat firma oferowała głównie prywatnym amatorom wyścigów, wśród których wzbudzała ogromne zainteresowanie. Dzięki tej maszynie w 1958 Maria Teresa de Filippis jako pierwsza kobieta wystartowała w Formule 1. W tym samym roku nasza wspaniała para opuszcza „parkiet” Formuły 1, Fangio znowu wygrywa GP Argentyny, ale po nieudanym starcie w GP Francji kończy karierę i powraca do ojczyzny by nadrobić czas spędzony z dala od rodziny. Natomiast 250F okazało się ostatnim autem F1 wyprodukowanym przez Maserati, firma ponownie targana problemami finansowymi raz na zawsze rezygnuje z własnego zespołu wyścigowego.

Do dzisiaj największe tuzy motosportu uważają Fangio za najlepszego kierowcę F1 wszechczasów, pomimo że już dwóch kierowców może się poszczycić aż siedmiokrotnym tytułem, nie umniejszając ich sukcesom musimy pamiętać, że potrzeba było aż 46 lat [co przy rozwoju technologii w tym sporcie oznacza wieczność], aby M. Schumacher zdobył swój 6 tytuł pobijając rekord El Maestro. Drugi z nich L. Hamilton, najmłodszy zdobywca tytułu w historii, w dzisiejszych realiach nie będzie zapewne także najstarszym pośród nich. Ten tytuł na zawsze pozostanie J.M. Fangio, gdyż odbierał go skończywszy 46 lat, a było to w czasach gdy taki sukces musiał zostać okupiony ogromnym wysiłkiem kierowcy, dla którego wsparcie zespołu, w porównaniu z tym co widzimy dzisiaj, było niemal symboliczne. Równie mało prawdopodobne jest, by w przyszłości ktoś mógł zdobyć mistrzostwo z czterema różnymi zespołami, a tego dokonał Fangio z Alfą Romeo, Mercedesem, Ferrari i Maserati przy okazji bijąc kolejny rekord: 24 zwycięstwa na 52 starty w F1 czyli 46,15% [Hamilton 35,71%, Schumacher 29,55%].

Na koniec pozostawiłem sezon 1957, gdy Fangio wraz z 250F doprowadzili swój taniec do perfekcji, na każdym kolejnym torze czarowali kibiców jakby frunęli przez parkiet, płynnie zmieniając figury od sacada przez barrida, calesita, caricias po espejo i finałowe corte na mecie. Na siedem wyścigów [nie licząc USA, gdzie zawsze startowali tylko amerykanie] cztery razy wygrali i dwa razy zajęli drugie miejsce. Do legendy przeszedł wyścig z 04.08.1957 o Grand Prix Niemiec na torze Nürburgring, gdzie Fangio już dwukrotnie triumfował [1954 i 1956]. Tym razem pierwsze trzy okrążenia należały do aut Ferrari Collinsa i Hawthorna, później prowadzenie przejął El Maestro i stopniowo powiększał dystans. Sytuacja uległa radykalnej zmianie, gdy Fangio zjechał na wymianę opon jak się wydawało z bezpieczną przewagą 22 sekund. Niestety błąd obsługi wydłużył całą operację z 20 sekund do ponad minuty. Przez kolejne okrążenia Argentyńczyk pędził jak szalony, by nadrobić stratę do prowadzących ferrari, wtedy 10 razy pobił rekord toru, by ostatecznie minąć metę na 3 sekundy przed Hawthornem. Po wyścigu, który przyniósł J.M. Fangio piąty tytuł Mistrza Świata, powiedział „Nigdy do tej pory nie jechałem tak szybko i nie sądzę bym kiedykolwiek w przyszłości to powtórzył”, dodajmy, parafrazując opinię wielu osób, że było to również najpiękniejsze tango w dziejach Formuły 1.

Juan Manuel Fangio 1911-1995 / Maserati 250F 1954-1958

Model zbudowany przez bezkompromisową jeżeli chodzi o jakość firmę CMC z idealnie wyskalowanych 1387 elementów jest arcydziełem. Niewiarygodna wręcz dbałość o najdrobniejsze szczegóły oraz ilość i różnorodność użytych materiałów, na przykład skórzany fotel czy drewniana kierownica, sprawiają że mam wrażenie, iż po wlaniu do jego baku 0,034 litra paliwa [w skali 1:1 mieścił aż 200 l.], silnik zaraz ożyje. Wersja z numerem startowym 32 [J.M. Fangio zwycięzca Grand Prix Monaco 1957] jest limitowana do 2000 szt., a Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club [NAMAC] przyznało mu tytuł Najlepszy Model 2005.

Lata produkcji: 1954-1958
Ilość wyprodukowana: 13 egz.
Silnik: Liniowy 6 cylindrów
Pojemność skokowa: 2494 cm3
Moc/obroty: 240-270 KM / 7200-8200
Prędkość max: 290 km/h
Liczba biegów: 4
Masa własna: 670-630 kg
Długość: 4050 mm
Szerokość: 1980 mm
Wysokość: 950 mm
Rozstaw osi: 2280-2225 mm

foto: Piotr Bieniek

Salvatore Piccione: chcę ubierać polskie kobiety, zmysłowe i waleczne

0

Pasja do mody urodziła się razem z nim na Sycylii, dyplom w sektorze zdobył w Europejskim Instytucie Designu (IED) w Rzymie w 2008 roku, doświadczenie zawodowe zdobywał współpracując z takim markami jak Swarovski, Topshop, Pablo Bronstein, Longschamp i Celine. Ale dopiero dzięki osobistej marce Piccione Piccione, powstałej w Mediolanie w 2012 roku, może realizować własne kolekcje które z pewnością chciałaby nosić każda kobieta.

Skąd Twoja pasja do mody, a zwłaszcza do mody dla kobiet?

Moja pasja jest wrodzona: trudno mi sobie wyobrazić inną ścieżkę kariery od tej, którą wybrałem. Od lat budzę się z tym samym pragnieniem, ten ogień, który mam w sobie czasami ma ogromną siłę! Moja praca to pasja, która wymaga ogromnego poświęcenia, wymaga czasu i nie zawsze jest przewidywalna. Tylko wytrwałość i determinacja pozwalają ci pokonywać kolejne etapy, niejednokrotnie trzeba się też zgubić, żeby odnaleźć swoją drogę. Dla mnie moda jest nierozerwalnie związana z kobietami: to wy jesteście moimi muzami, od was projekt zaczyna się i na was kończy. To chyba dzięki waszej zmysłowości i idealizacji waszych doskonałych, niemalże boskich, kształtów zdecydowałem się poświęcić wam życie i każdą myśl: czuję się związany z wami dzięki mojej twórczości.

Kiedy pasja przekształciła się w realną możliwość pracy?

Po studiach od razu zacząłem stawiać pierwsze kroki w świecie mody: stanąłem przed rzeczywistością znacznie trudniejszą niż się spodziewałem. Po różnych doświadczeniach najpierw we Włoszech, a potem w Anglii, niezwykle ważnych dla mojego rozwoju, chęć opowiedzenia o mojej wizji stawała się coraz większa. To właśnie dlatego zdecydowałem się wybrać bardziej niepewną ścieżkę, ale taką, dzięki której mógłbym swobodnie wyrazić swoje emocje i zmierzyć się z samym sobą, poddając się próbie dzień po dniu, dodając
elementy układanki, które dziś, stopniowo, zaczynają tworzyć całość.

Kobieta ubrana przez Salvatore Piccione jest niezwykle zmysłowa, ale jednocześnie bajkowa, oniryczna, niemalże surrealna. Jak przygotowujesz się do kreatywnej pracy, masz jakieś konkretne inspiracje do każdej kolekcji?

Tak, dla mnie kobieta to ukryta zmysłowość, którą lubię podkreślać. Staram się opowiadać o niej poprzez bajkowe, oniryczne, niemal surrealistyczne obrazy. Chwile czystej kreatywności to te, w których obnażam swoje uczucia. Na kilka dni przed rozpoczęciem projektu pozwalam sobie na kompletne oczyszczenie umysłu od natrętnych myśli. Ten proces autosugestii pozwala mi zachować czujność i świadomość, próbując wyłączyć ten cichy głos, który udaje, że ma zawsze rację. Jak tylko zrozumiem pomysł, od razu zaczynam poszukiwania, a potem przez sześć miesięcy realizuję projekt, zmieniając moje wrażenia na dany temat w materię. Początkowo to są zwykłe ubrania, ale moim celem zawsze było dawanie duszy tym kawałkom materiału.

Dużo się teraz mówi o zrównoważonej i etycznej modzie, Twoim zdaniem to tylko przelotny trend czy rynek modowy naprawdę się zmienia?

Tak! Dziś dużo się mówi o modzie zrównoważonej ekologicznie: tak jak każda moda, aby stała się „modna”, musi mieć solidne fundamenty, prawdziwych pionierów i zwolenników, z konkretnymi wartościami i zasadami. Lubię uczyć się od tych, którzy naprawdę stawiają sobie za cel ochronę naszej planety, naszego ekosystemu wystawionego na próbę przez ogromne ego naszych konsumenckich społeczeństw, gotowych teraz zrobić wszystko, aby się rozwijać i wzbogacać. Moda, aby cieszyć się popularnością, opowiada i wyprzedza rzeczywistość, w której żyjemy. Obecnie, moim zdaniem, często po prostu płyniemy z prądem: moda zawsze będzie potrzebować nowych pomysłów i nowych tematów, aby przyciągnąć konsumentów. Tę trudną bitwę można wygrać tylko dzięki mądrym wyborom rządzących.

W filmach futurystycznych kobieta przedstawiana jest jako silna postać, wojowniczka, która nosi dwa typy ubrań: funkcjonalne i jednokolorowe, o typowo męskim kroju (kombinezony, garsonki, koszule) lub przesadnie ozdobne i barokowe, charakteryzujące się geometrycznymi formami i jaskrawymi kolorami. A Ty jak widzisz kobietę przyszłości?

W tym momencie wielkiej niepewności trudno mi sobie wyobrazić jakąkolwiek przyszłość. Może to my staniemy się bohaterami filmów futurystycznych. Być może seksualność będzie mniej związana z podziałem na płeć męską i żeńską. Już teraz, od paru miesięcy wydaje się, że nasze dotychczasowe życie przestało istnieć i to chyba jedyna możliwość, żeby w jakiś sposób się chronić. Może staniemy się cyborgami: robotami z blaszanym sercem.

Byłeś w Polsce, aby odebrać „Wyróżnienie w kategorii Moda” na Gali Nagród Gazzetta Italia, wtedy tez odbył się niezapomniany pokaz Twoich projektów. Czy udało Ci się zaobserwować tutejszą modę, jak ubierają się polskie kobiety?

Z wielką przyjemnością przyjechałem do Polski z okazji wręczenia nagrody Gazzetta Italia. Byłem w Warszawie kilka dni i potwierdzam, że widziałam piękne kobiety: oprócz tego, że wiedzą, jak podkreślić swoją kobiecość i delikatne rysy, by wzbudzać zazdrość i pożądanie niczym rasowe femme-fatale, są również gotowe wyjść na ulice, uzbrojone w siłę i odwagę, by bronić swoich praw. Byłbym dumny, gdybym mógł ubierać te kobiety..

Ten trudny czas z pewnością nadwyrężył też Twoją markę ubrań? Jak sobie radzisz w tej nowej rzeczywistości?

Okres pandemii niewątpliwie dotknął wielu, w tym mnie. Świat mody jest jednym z najbardziej dotkniętych sektorów, zwłaszcza we Włoszech, gdzie łańcuch dostaw jest niezwykle rozwinięty i obejmuje wielu rzemieślników i małych firm, które się załamały, gdy priorytety stały się inne. Moda narodziła się i rozprzestrzenia w nieustannie zmieniającym się społeczeństwie, a dziś proszą nas o życie w zamknięciu. Pierwszą falę pandemii przeżyłem bardzo źle; to był bardzo trudny miesiąc. Czułem się bezradny i ogarnął mnie strach, który wziął górę. Ta druga fala jest już inna, lepiej reaguję. Przede wszystkim unikam gonienia za wiadomościami, które wpływają negatywnie na samopoczucie.

A jaka, Twoim zdaniem, będzie moda po pandemii?

Po pandemii z pewnością wrócimy do konsumizmu i będziemy chcieli odzyskać te miesiące skradzionego życia. Być może krajom najbardziej dotkniętym, takim jak Włochy, trudniej będzie wrócić do normalności. Poza tym ta sytuacja z pewnością wpłynie pozytywnie na rozwój mody w krajach azjatyckich, które zdobyły już potrzebną wiedzę praktyczną, a teraz muszą ją jedynie udoskonalić i rozpowszechnić.

Production & Organisation: Mystyle-Events by Kasia Stefanów
Hair and make up: Iza Madrzejewska
Photo: Monika Mraczek
Models: Varja Lukashkina, Jasmin Ishak
Assistance: Iwona Leśniak

Kierunek Piemont!

0
Panorama Turynu z Monte dei Cappuccini

Gdy pomyślimy o typowych turystycznych kierunkach podróży do Włoch, najszybciej przyjdą nam do głowy miasta takie jak Wenecja, Florencja, Rzym lub Mediolan, a do szerzej znanych regionów zaliczymy pewnie Toskanię oraz Sycylie, zimą może i Trydent. Niestety niewiele osób jako cel swoich byłych lub przyszłych podróży podaje Piemont, a szkoda.

Historycznie region ten był zawsze bardziej związany z Francją, nawet jeśli to pod rządami piemonckiej dynastii Sabaudzkiej wszedł do Zjednoczonych Włoch i zanim ktokolwiek myślał o Rzymie, stał się ich pierwszą stolicą. Wpływy francuskie widać bardzo wyraźnie w architekturze Turynu oraz w dialekcie piemonckim. Mimo że niewiele osób wie, co było pierwszą stolicą Włoch, pozostałości po Dynastii Sabaudzkiej i randze regionu możemy zobaczyć na każdym meczu reprezentacji: błękitny, oficjalny kolor rodziny Dynastii Sabaudzkiej.

Sacra di San Michele

Turyn został założony przez Rzymian jako obóz poświęcony Oktawianowi Augustowi, jednak największy rozkwit widoczny jest od XVIII wieku i nie przypomina estetyką typowego włoskiego miasta. Chodź zachowała się tam dzielnica rzymska, to tylko ona przypomina nam, że jesteśmy we Włoszech a architektonicznie możemy porównać miasto do Wiednia albo Paryża. Dynastia Sabaudzka pozostawiła po sobie liczne pałace rozsiane po całym regionie. Pod samym Turynem w malutkich miejscowościach takich jak Racconigi, Stupinigi czy Venaria Reale czekają na nas ukryte pałacowe perełki z wielohektarowymi ogrodami.

By zwizualizować sobie w jakiś sposób styl oraz bogactwo rezydencji królewskich, możemy zwiedzić Pałac Królewski znajdujący się w samym centrum miasta. Dla dużej części turystów sam Pałac jest jedynie dodatkiem do głównej atrakcji znajdującej się w kompleksie. Większość z nich swoje pierwsze kroki skieruje najpierw do Duomo, w którym znajduje się słynny Całun Turyński. Przydatną informacją dla wielu może być fakt, że najprawdopodobniej nie uda im się obejrzeć Całunu w formie, w której zwykli go oglądać na zdjęciach, gdyż na co dzień jest przykryty specjalnym zabezpieczającym materiałem.

Przez wielu Turyn jest uważany za najbardziej mistyczne miasto w całych Włoszech i to nie tylko z powodu Całunu. Ze względu na liczne odniesienia do magii w architekturze, miasto to emanuje mistycyzmem. Już samo położenie na mapie ma wyznaczać jeden z trzech wierzchołków trójkąta czarnej magii (razem z San Francisco i Londynem). Według miejskich podań to właśnie w Turynie, przy kościele Gran Madre został ukryty Święty Graal.

Castello di Racconigi

Jako kolejne przepełnione duchowością miejsce musimy wymienić Mole Antonelliana: serce miasta widoczne z każdego zakątka. Początkowo budynek miał być synagogą, lecz z powodu trudności wynikających z finansowania budowy Mole nigdy nie stała się świątynią w klasycznym tego słowa znaczeniu. Miasto zapłaciło za dokończenie prac budowlanych, a w latach 1908-1938 otworzyło tam Muzeum Zjednoczenia Włoch. Obecnie, od 2000 roku, Mole mieści w sobie Narodowe Muzeum Kina, będąc tym samym świątynią sztuki filmowej. Każdego roku w Turynie odbywa się Festiwal Filmowy i Mole Antonelliana z centrum Turynu zmienia się w centrum światowego kina.

Pozostając w temacie muzeów należałoby również wspomnieć o Muzeum Egipskim, znajdującym się w Pałacu Guariniego, które, zaraz po kairskim, jest najważniejszym na świecie muzeum gromadzącym zbiory egipskie.

Jeśli od zwiedzania budynków wolicie podziwianie krajobrazów, to i tu Turyn was nie zawiedzie. Oprócz punktu widokowego na szczycie Narodowego Muzeum Filmu, w mieście znajdują się jeszcze dwa wspaniałe miejsca pozwalające cieszyć się panoramą miasta. Pierwsze z nich znajduje się w centrum miasta. Po przekroczeniu przecinającego miasto Padu możemy wejść na Wzgórze Kapucynów, na którym znajdziemy zabytkowy kościół oraz Muzeum Górskie. Alternatywa dla tego punktu obserwacyjnego znajduje się trochę dalej od centrum, ale oferuje też lepszy widok. Bazylika na wzgórzu Superga jest drugą najważniejszą budowlą w mieście. Jej architekt Filippo Juvarra zbudował również Pałac Królewski. Ponieważ budowla jest położona ok 660 metrów n.p.m. już samo dotarcie do niej stanowi swego rodzaju rozrywkę. Na wzgórze można dotrzeć zabytkową kolejką. W kryptach budowli z XVIII wieku znajdują się groby rodziny królewskiej. Historia Supergi jest nierozerwalnie związana ze światem włoskiego sportu. 4 maja 1949 roku w wypadku samolotowym na wzgórzu zginęła cała drużyna słynnego klubu piłkarskiego „Torino”. Niestety klubowi nie udało się odbudować rangi, jaką miał przed tragedią. Zaistniała sytuacja pozwoliła na wybicie się słynnej drużynie „Juventus”. Oba kluby istnieją do dziś i cały czas rywalizują ze sobą o miano najlepszego w Derbach.

Jeśli planujecie wyjechać, by pozwiedzać też region, a nie tylko jego stolicę, polecam wam wycieczkę do Sagra di San Michele. Jest to imponujące opactwo Benedyktynów, wznoszące się na górze Pirchiriano (900 metrów n.p.m.) nad doliną Susa. Budowla została  zapoczątkowana jeszcze przez rzymian, którzy założyli tam obóz wędrowny. Początki opactwa są owiane tajemnicą. Szacuje się, że założono je miej więcej w IX wieku, ale w ręce Benedyktynów dostało się później. Niektórzy skojarzą budowlę z filmem „Imię Róży”, gdyż to właśnie tu nakręcono zewnętrzne ujęcia klasztoru. Wycieczka do Sagra di San Michele może być alternatywą dla wcześniejszego miejskiego zwiedzania. Decydując się na piesze pokonanie góry mamy zapewniony porządny, rekreacyjny spacer.

Często zapominamy, że włoskie krajobrazy to nie tylko morze i plaża a przez to, że Piemont
nie ma bezpośredniego dostępu do morza, zapominamy i o nim. A to właśnie w tym regionie możemy rozpocząć sobotę rano od spaceru po Alpach, a wieczorem pić aperitif nad jeziorem. Znaczna część regionu wchodzi w skład Parku Narodowego Gran Paradiso, gdzie powierzchnie górskie to 710 metrów kwadratowych. Szczyt, od którego bierze swoją nazwę park „Gran Paradiso” wznosi się na 4000 metrów i jest jedyną górą o tej wysokości położoną całkowicie na powierzchni Włoch. Jeśli nie gustujecie w górskich wycieczkach i brakuje wam przechadzek nad wodą, wystarczy zmienić kierunek i odwiedzić jedno z jezior. Lago Maggiore należy do najbardziej znanych i największych jezior włoskich, ale w niczym nie ustępują mu mniej znane i mniej oblężone turystami jezioro Orta albo Sirio. Uważam, że relatywnie niewielka ilość turystów w regionie, w porównaniu do np. Toskanii, przemawia na korzyść Piemontu. Dzięki temu możemy cieszyć się widokami i atrakcjami, które na nas czekają bez niekończących się kolejek i tłumów.

Torino

Kuchnia Piemontu nie odzwierciedla ściśle śródziemnomorskich wzorców. Nie mając dostępu do morza tradycyjne dania nie opierają się na rybach czy skorupiakach. Oczywiście znajdziemy restauracje, które serwują fenomenalne dania rybne, ale będąc w danym miejscu zawsze dobrze odkryć to, co ma do zaoferowania i zostawić w spokoju pizzę i arancini. Piemont jest regionem rolniczym, uprawia się tu wiele gatunków warzyw oraz hoduje zwierzęta, dlatego tradycyjne regionalne dania opierają się właśnie na tym. Do klasycznych potraw warzywnych możemy zaliczyć peperonatę i „bagnà ‘nt l’oil”, a ze świetnych mięs vitello tonnato lub surową kiełbasę z Bra’. Ciekawym odkryciem mogą być kremy jak „bagna cauda” i „bagnet verd”, które sprawdzą się jako dodatek lub sos.

Nie możemy również zapomnieć, że Piemont to też wspaniałe wina. Zostawcie na chwilę Sycylię i Toskanię. Do Piemontu trzeba przyjechać dla samych winnic Langhe wpisanych na listę UNESCO. Enoturystyka ma się tu naprawdę wspaniale. Miasteczka takie jak Barolo czy Alba (od których nazwy wzięły znane wina: Barolo i Barbera d’Alba) mają naprawdę długą winiarską tradycję. To prawdziwa przyjemność wybrać się tam do restauracji by spróbować fenomenalnego włoskiego wina i dobranych do niego lokalnych dań.

Piemont to nieodkryty klejnot Włoch, który ma wiele do zaoferowania. Pośpieszcie się i skorzystajcie z tego zanim odkryją go inni.

foto: Kinga Jabłońska

Andrea Ciccolella – mistrz Tiramisù

0

Od skromnych początków do wielkich przedsięwzięć. Andrea Ciccolella to 28-letni chłopak z Feltre (miasteczko w prowincji Belluno, które zamieszkuje około 20 tysięcy mieszkańców), który został mistrzem świata w przygotowaniu tiramisù, wygrywając edycję konkursu 2017/18.

Jest on pierwszą osobą, którą wyłoniono spośród 750 zawodników z całego świata i uznano za „jedynego mistrza świata”. Wszystkie inne edycje miały dwóch zwycięzców – jednego w kategorii „klasycznej”, a drugiego w kategorii „kreatywnej”. Kategoria „klasyczna” polega, jak sama nazwa wskazuje, na przygotowaniu tiramisù z klasycznych składników (biszkopty Savoiardi, jajka, kawa, cukier, mascarpone i kakao), natomiast w kategorii „kreatywnej” należy użyć trzy dodatkowe składniki lub wymienić trzy składniki z oryginalnego przepisu na inne (na przykład używając biszkoptów „Pavesini” zamiast Savoiardi). Ale to nie wszystko. Ciccolella pobił jeszcze jeden światowy rekord – przygotował tiramisù pokryte jadalnym, 24-karatowym złotem. Pomimo wielu zobowiązań związanych z osiągnięciem wielkiego sukcesu, Gazzetta Italia zdołała przeprowadzić wywiad z Andrea Ciccolellą, co pozwoli Wam poznać sekrety najlepszego tiramisù na świecie.

Jak zrodziła się Twoja pasja do gotowania i do cukiernictwa?

Gotowanie to pasja, która towarzyszy mi już od najmłodszych lat; można powiedzieć, że dorastałem w kuchni. Mój ojciec nauczył mnie robić pizzę, słodycze i inne potrawy, z których słynie południe, a mama, która pochodzi z północy, pokazała mi kuchnię wenecką. Pamiętam, jak w wieku 6 lat zrobiłem po raz pierwszy całkowicie sam pizzę i mamy moich kolegów prosiły mnie o przepis. Od tego dnia nigdy nie przestałem gotować; zdecydowałem się uczęszczać do szkoły hotelarskiej w Langarone (w prowincji Belluno), a następnie odbyłem staż w restauracji „Il Carro” w Duna Verde (w Caorle, w prowincji Wenecja). Kiedy ukończyłem praktyki, Luca Faraon, właściciel restauracji, zapytał mnie, czy chciałbym zostać do końca sezonu letniego. Dostrzegł we mnie talent cukierniczy i zaczął przekazywać mi całą swoją wiedzę. W kolejnym roku zostałem szefem kuchni sektora cukierniczego i pracowałem na tym stanowisku przez następne 4 lata. Bardzo wiele zdobytych umiejętności w dziedzinie gastronomii i cukiernictwa zawdzięczam Faraonowi.

Kiedy brałeś udział w konkursie, nie byłeś cukiernikiem z zawodu, co skłoniło Cię do podjęcia takiego wyzwania?

W 2011 roku zacząłem pracować w firmie Luxottica, jednak chęć powrotu do cukiernictwa była zbyt silna, tęskniłem i nadal za tym tęsknię. Mówiąc szczerze, początkowo nie chciałem uczestniczyć w tych mistrzostwach, przeczytałem, że kończą się rejestracje, że ponad 700 osób już się zapisało, powtarzałem sobie: „Po co mam tam jechać? Nie ma mowy, żebym wygrał przy tylu zawodnikach!” Wtedy mój najlepszy przyjaciel, Matteo, tak silnie nalegał, że muszę się zapisać, że w końcu mnie przekonał, wziąłem udział, niemalże tylko dlatego, żeby sprawić mu przyjemność. Od tego dnia, przez następne dwa miesiące, codziennie robiłem tiramisù, ponieważ ostatecznie chciałem przynajmniej zrobić dobre wrażenie podczas konkursu.

Czy możesz nam zdradzić, jaki jest Twój sekret?

Wielu mnie pyta, jaki jest sekret mojego tiramisù, tak naprawdę jednak nie istnieje żaden sekret. Podstawą jest najwyższa jakość składników oraz ich równowaga, tak aby żaden składnik nie dominował nad innymi. Ważny jest również dobór rodzaju składników, na przykład używam serka mascarpone, który ma co najmniej 45% tłuszczu. Ale przede wszystkim, aby dojść do zwycięskiego tiramisù, potrzeba ogromnej ilości prób, testów i degustacji.

Jak myślisz, na czym polega fenomen włoskiej kuchni i cukiernictwa, dlaczego są one, wraz ze sztuką i modą, doceniane i uznawane za wzór na całym świecie?

Uważam, że powód jest banalny – nasze potrawy są po prostu pyszne! Przygotowane z najwyższej jakości składników. Kiedy myślimy o kuchni, czy cukiernictwie włoskim, na myśl przychodzą nam wysoka jakość i tradycja, wystarczy zwrócić uwagę na ilość dań, deserów i win, które wyróżniają każdy region Włoch! I oczywiście możemy pochwalić się tiramisù, najsłynniejszy deser na świecie pochodzi z Włoch (a dokładnie z Wenecji Euganejskiej).

Twoja sława Cię teraz wyprzedza i na pewno masz wiele zobowiązań, ale czy byłbyś skłonny zorganizować wydarzenie na żywo w Polsce, podczas którego byłaby możliwość spróbowania Twojego tiramisù?

Oczywiście! Czemu nie?! Jeśli są takie restauracje, cukiernie, bary czy lokale, które miałyby ochotę zaproponować coś nowego swoim klientom, czy ogólnie mieszkańcom miasta, mogą bez problemu skontaktować się ze mną, chętnie przyjadę do Polski!

Jak można się z Tobą skontaktować? 

Można się ze mną kontaktować przez media społecznościowe, przede wszystkim przez stronę na Facebooku „Andrea Ciccolella – Campione del Mondo di Tiramisù 2017/18” oraz przez Instagrama – odpowiadam na wszystkie wiadomości!

foto: Dominika Grabińska

Florencja jest kobietą!

0

Florencja jest kobietą. Szlachetną, trudną do zdobycia, dumną. Nie patrzy w oczy i kiedy już wydaje ci się, że ją znasz, że zadzierzgnęła się między wami przyjaźń – zmienia się i trudno ją poznać.

Otulona mgłą wspinam się na wieżę. Od okien wieje chłodem, na środku pokoju stoi łóżko. Takie rzeczy dzieją się tylko tutaj, tylko Florencja może kazać spać w wieży. A dokładniej – na szczycie wieży, gdzie z czterech okien widać balkony i blanki, mury i inne wieże. Z ulicy dobiega turkot kół wózka toczonego po chodniku. Włączam ogrzewanie i mam nadzieję, że noc nie będzie bardzo zimna…

Zima to najlepsza pora, żeby na ulicy spotkać florentczyków i żeby doświadczyć ciszy. Kiedy po ulicach chodzi mniej ludzi łatwiej jest o uśmiech, częstsze stają się pozdrowienia i urywane, króciutkie rozmowy. Przyjechałam, żeby obejrzeć dzieła Giotta, przemierzam więc miasto w poszukiwaniu detali, perspektyw, fresków i projektów. Ciągle zaskakuje mnie, jak bardzo charakterystyczne potrafią być pociągnięcia pędzla, jak łatwo je rozróżnić!

Pierwsze kroki kieruję w stronę Dzwonnicy, tak eleganckiej, że wydaje się namalowana na niebie, najbardziej szarym o tej porze roku, kolorami ukochanymi przez Giotta. Pełna bajkowych barw zieleni i różu, wydaje się jakby przyklejona do fasady Santa Maria del Fiore. Mimo lęku wysokości wychodzę na kopułę katedry, żeby zobaczyć dzwonnicę z bliska i przyjrzeć się odcieniom – Florencja zapiera dech, kradnie serce i czaruje duszę.

Potem zatrzymuję się przy kościele Santa Maria Novella, paradoksalnie położonym dwa kroki od dworca kolejowego, ale jednocześnie jednym z najpiękniejszych i najspokojniejszych w mieście. Giotto jest obecny także tutaj, w złotym krucyfiksie, jakby zawieszonym w przestrzeni. Otoczony freskami, cudowną geometrią architektury i ciszą.

Całe popołudnie spędzam w Galerii Uffizi, gdzie sztuka nie ma początku ani końca, i tworzy swój własny wymiar. To miejsce onieśmiela, kiedy pomyśleć o wartości dzieł, które tu wiszą. Ale jest też przystanią i odpoczynkiem dla oczu, dawką piękna niezbędną, aby móc wrócić do codzienności.

Odnajduję Giotta jeszcze w Santa Croce. W spokojny deszczowy poranek docieram na plac, na którym co roku odbywają się targi bożonarodzeniowe i podchodzę do kościoła. To tu spoczywają wielcy. Wewnątrz przystaję przed pomnikami Galileusza, Dantego i Michała Anioła z poczuciem, że przychodzę odwiedzić znajomych. Przez tyle lat studiów dotrzymywali mi towarzystwa, a ja próbowałam rozwikłać choć część ich zagadek. Nawa główna prowadzi mnie do kaplic: Peruzzich i Bardich, z freskami malowanymi przez Giotta, ojca nowożytnego malarstwa. Idę dalej w stronę krużganków i kaplicy Pazzich, najczystszej formy architektury: to tu narodził się renesans.

Zimno powoduje, że często zaglądam do barów i restauracyjek, krążę między stoiskami Mercato Centrale i próbuję rzeczy, których wcześniej za nic na świecie bym nie spróbowała. Rozsmakowuję się w gęstej zupie ribollita, zrobionej z fasoli, jarzyn i chleba. Pierwszy raz zdobywam się na odwagę i kosztuję florencką specjalność: lampredotto. To tak zwana „piąta ćwierć” zwierzęcia (ujmując rzecz w przenośni) lub czwarty żołądek krowy (trochę bardziej dosłownie). Lampredotto to flaki, które je się w bułce, z karczochami i zielonym sosem, i jest… (mówię to jako prawie wegetarianka) zaskakująco smaczne! A na pełny żołądek sztukę docenia się bardziej.

Wśród bożonarodzeniowych światełek chodzę ulicami Florencji między sprzedawcami i sklepami oferującymi wyroby skórzane, papiernicze, rękawiczki i kaszmir. Oddycha się tu szlachetnością, luksusem i gromadzonym przez wieki bogactwem.

Z Florencją nierozerwalnie kojarzą mi się wzorzyste bileciki, kartki i notesy, papeterie, na których aż chce się pisać listy. Bo co może być bardziej eleganckiego niż bilecik przy kwiatach z florencką lilią albo życzenia urodzinowe w kopercie ze złoceniami i tłoczeniem?

Nie mogę oczywiście ograniczyć się tylko do Giotta. Prawie przypadkiem natykam się podczas spaceru na freski Fra Angelica w dominikańskim klasztorze św. Marka, odkrywam tam mieszkanie Girolamo Savonaroli, a potem wracam do kościoła San Lorenzo, do kaplic Medyceuszy. Wchodzę między budynki i ciasnym przejściem przedostaję się na maleńki placyk, do kościoła Santi Apostoli. Biało-niebieskie ceramiki rodziny della Robbia zastępują w szarudze błękit nieba.

Dwa kroki od Szpitala Niewiniątek mój wzrok pada na wystawę apteki. „Historyczna siedziba od 1561”, czytam na klamce. Czy naprawdę istnieją miejsca, w których historia nieprzerwanie trwa przez cztery i pół wieku? Nie tylko istnieją, ale są zadbane i przypominają o przeszłości, która sama w sobie stanowi nieocenioną wartość?

W świecie, który patrzy niemal wyłącznie w przyszłość i biegnie naprzód, bardzo trudno jest znaleźć miejsce dla małych, rodzinnych opowieści.

Apteka zostaje gdzieś w tyle za moimi plecami, ale mam wrażenie, że to doświadczenie tu, na florenckiej ulicy, po raz kolejny coś we mnie zmieniło.

Florencja w moim sercu zajmuje szczególne miejsce wśród włoskich miast. Może dlatego, że była jednym z pierwszych, które naprawdę poznałam, a może dlatego, że poniekąd nakreśliła mi życiową drogę. Stąd właśnie wyruszyłam na poszukiwanie – inspiracji, języka, kultury, a przede wszystkim – sztuki. Od tamtej pory minęło dwanaście lat. Patrzę na Florencję inaczej, bo nie da się dwa razy wejść do tej samej rzeki ani dwa razy zobaczyć tego samego miasta, bo zmieniają się ludzie, bo płyną zdarzenia i chmury.

Ostatni raz w tym roku ciągnę walizkę w kierunku stacji. I sama nie wiem, czy to zbłąkane płatki śniegu czy świąteczne światełka wirują na moje pożegnanie. A może Florencja – jak kobieta – postanowiła popłakać, tylko nigdy, przenigdy się do tego nie przyzna?

Dante po polsku

0

W tym roku nie może być inaczej – zapraszamy do sięgnięcia po klasyka klasyków literatury włoskiej – Dantego. W ofercie księgarni Italicus znajdziemy różne włoskie wydania Divina Commedia, opatrzone mniej lub bardziej obszernym komentarzem, publikacje dostosowane do potrzeb osób uczących się języka włoskiego, Boską Komedię w polskim przekładzie, a także odrobinę krytyki dla czytelników pragnących zgłębiać tajniki poematu.

Które tłumaczenie Boskiej Komedii jest najlepsze? To pytanie pada bardzo często, bo przecież nawet osoby na co dzień swobodnie posługujące się językiem włoskim mogą czuć się onieśmielone oryginałem poematu. A zatem – które? Uprzedzam: odpowiem długo i wymijająco.

Zainteresowanie Dantem w Polsce, po kilku spokojnych wiekach, zostało rozbudzone, podobnie jak w innych rejonach Europy, przez romantyzm, w latach 20. XIX w. Dużą rolę odegrali tu nasi poeci i literaci, m. in. A. Mickiewicz. Pierwszy pełny polski przekład poematu ukazał się w 1860 r. i był owocem kilkunastoletnich wysiłków J. Korsaka, który – zachwycony lekturą wcześniejszej niemieckojęzycznej wersji Komedii – „dla Dantego” nauczył się języka włoskiego! Praca ta, w pierwszej chwili przyjęta życzliwie, wkrótce musiała zmierzyć się z „konkurencją” ze strony następnych publikowanych tłumaczeń utworu autorstwa A. Stanisławskiego (1870) i E. Porębowicza (1899-1906). W kolejnych dziesięcioleciach do listy dołączyły prace J. Kowalskiego (1933), A. Świderskiej (1947) i A. Kuciak (2002-2004). Na polską serię przekładową Boskiej Komedii składają się także próby po dziś dzień spoczywające w rękopisie autorstwa J. Guszkiewicza (XIX w.), J. I. Kraszewskiego (XIX w.) i S. Dembińskiego (1902-1903), będące przedmiotem badań filologów.

Po co aż tyle wersji? Jeszcze w 1857 r. Kraszewski pisał do Stanisławskiego: „Danta można i dziesięćkroć przekładać, a nie będzie nadto”. Wręcz wciąż za mało, muszę dodać, bo każdy przekład ostatecznie pozostawia w nas niedosyt. Tłumaczenie Boskiej Komedii, dzieła bardzo wyrafinowanego pod każdym względem, stanowi ogromne wyzwanie. Język polski znacząco różni się od włoskiego, sprawy nie ułatwia też ogromna odległość geograficzna, historyczna i kulturowa dzieląca nas od oryginału. Co więcej, dzieło Dantego nie poddaje się ostatecznemu zdefiniowaniu – nie bez powodu krytyka dantejska kwitnie nieprzerwanie od siedmiu wieków, przyczyniając się także do ewolucji oczekiwań czytelnika i do nieuniknionego „starzenia się” przekładów. Tłumacze, zmuszeni do balansowania pomiędzy próbą zachowania formy utworu i pragnieniem ratowania jego treści, robią, co w ich mocy (i tak np. Korsak rymuje wersy w różnych kombinacjach, Stanisławski tłumaczy wierszem białym, Porębowicz, Kowalski, Świderska i Kuciak zachowują tercyny, z różnym skutkiem dla treści i innych cech utworu). Dlatego nie sposób wskazać „najlepszego” przekładu, który w zestawieniu z oryginałem zadowalałby nas w każdym miejscu i pod każdym względem. Każde tłumaczenie daje nam inną Boską Komedię. To zupełnie naturalne i cenne. Na polskim rynku wydawniczym wciąż zdaje się dominować, mimo swoich niezaprzeczalnych wad (można mieć zastrzeżenia zwłaszcza do jasności stylu i daleko idącej oryginalności osadzonej w estetycznych kanonach początku XX w.), tłumaczenie Porębowicza, badacza literatur romańskich. Jeśli nie czujemy się na siłach czytać oryginału opatrzonego dobrym włoskim komentarzem, pewnym kompromisem może być sięgnięcie po wydanie dwujęzyczne (D. Alighieri, Boska Komedia/La Divina Commedia, tł. E. Porębowicz, Kraków: Pasaże, 2018) ze wstępem M. Maślanki-Soro i przypisami A. Pifko. Możemy w ten sposób cieszyć się oryginałem, jednocześnie posiłkując się dla zrozumienia przekładem i dodatkowymi wskazówkami.

Ale Dante to przecież nie tylko La Commedia! We florenckim środowisku literackim Alighieri był poetą znanym i cenionym jeszcze przed rozpoczęciem prac nad poematem. W młodości pisał m. in. drobne wiersze o tematyce miłosnej wpisujące się w poetykę słodkiego nowego stylu („dolce stil novo”). Po śmierci Beatrycze powstał utwór Vita nuova łączący poezję i prozę, przedstawiający ewolucję miłości oraz historię poezji miłosnej i formacji artystycznej autora. Dzieło, choć niepozornych rozmiarów, jest utworem o wysokiej wartości artystycznej, innowacyjnym, złożonym i trudnym w interpretacji. Polski czytelnik może wybierać pomiędzy czterema przekładami „książeczki” („libello”): A. Siekierskiego (z XIX w., wyd. 2017), G. Ehrenberga (1880), W. Husarskiego (1921), A. Górskiego (1915) i E. Porębowicza (1934). Chyba nikogo nie zdziwi, jeśli stwierdzę, że te przekłady już dawno się „zestarzały” i zdecydowanie odstają od dzisiejszej interpretacji Vita nuova i wiedzy na temat dzieła. Polscy tłumacze (z braku miejsca generalizuję), często zgodnie z tendencją dominującą w ich czasach, narzucają jednoznacznie autobiograficzną lekturę utworu, odczytują go w perspektywie pionowej jako „wstęp do Boskiej Komedii” (co nie musi być błędem, ale jest bardzo ograniczające), zaniedbują religijny nastrój dzieła i/lub kluczowe cechy słodkiego nowego stylu, czyniąc z tego małego arcydzieła opowiastkę o młodzieńczej miłości Dantego do urokliwej panienki. Nie zadowala nas taki stan rzeczy. Co możemy zrobić, jeśli nie jesteśmy w stanie czytać oryginału? Przed lekturą Życia nowego po polsku, niezależnie od wybranego przekładu, z pewnością warto sięgnąć po publikacje, które choć w dużym skrócie przedstawią nam bogactwo znaczeń Vita nuova (warto zajrzeć np. do „Wprowadzenia” do: D. Alighieri, Vita nuova – Życie nowe, tł. A. Siekierski, oprac. A. Pifko, Kraków: Collegium Columbinum, 2017).

W tym roku nie zapomnijmy też o Biesiadzie (tł. M. Bartkowiak-Lerch), Monarchii (tł. W. Seńko) i traktacie O języku pospolitym (tł. W. Olszaniec). W lekturze tych trudnych dzieł z pewnością pomogą nam wstępy i komentarze. Choć pandemia zapewne ujmie nieco blasku i rozgłosu tegorocznym wielkim obchodom 700. rocznicy śmierci Dantego Alighieri, nie odbierze nam, Czytelnikom, tego, co najistotniejsze – możliwości obcowania z jego dziełem. Poczujmy się w tym roku szczególnie zaproszeni do odkrywania i pogłębiania naszej znajomości utworów florenckiego poety. Rozejrzyjmy się też uważnie w Internecie, bo wiele wspaniałych wydarzeń, na które pewnie nawet w innych okolicznościach nie moglibyśmy się wybrać do Rawenny, Florencji czy innego miejsca na ziemi zostanie przeniesionych do sieci i stanie przed nami otworem.

Po jakie naukowe publikacje (po polsku) nt. twórczości Dantego i jej recepcji warto sięgnąć? Wybór:

  • Grzybowski J., Miecz i pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri, Kęty: Antyk, 2005
  • Grzybowski J., Theatrum Mundi. Kosmologia i teologia Dantego Alighieri, Warszawa: Semper, 2009
  • Kuciak A., Dante romantyków. Recepcja Boskiej Komedii u Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003
  • Litwornia A., „Dantego któż się odważy tłumaczyć?” Studia o recepcji Dantego w Polsce, Warszawa: IBL PAN, 2005
  • Maślanka-Soro M., Tragizm w Komedii Dantego, wyd. II, Kraków: Universitas, 2010
  • Maślanka-Soro M., Antyczna tradycja epicka u Dantego, Kraków: Księgarnia Akademicka, 2015

***

Czytam, żyję lepiej to rubryka prowadzona przez Krystynę Juszkiewicz-Mydlarz, właścicielkę Księgarni Italicus w Krakowie, która działa nieprzerwanie od 1991 roku, początkowo jako sklep wysyłkowy, a obecnie jako księgarnia (również online) i kawiarnia. Italicus ma w swojej ofercie ponad 2 tysiące tytułów, w tym najważniejsze włoskie podręczniki do nauki i nauczania języka włoskiego, klasycznych i współczesnych autorów literatury włoskiej, w języku oryginalnym i w polskim przekładzie, oraz polskich autorów przetłumaczonych na język włoski.

GAZZETTA ITALIA 86 (kwiecień- maj 2021)

0

Gazzetta Italia 86. Sophia Loren to nie tylko wielka aktorka, piękna i fascynująca, ale też symbol uporu i siły oraz niewyczerpane źródło inspiracji dla piosenkarki Natali Moskal. Z tą artystką z Lublina, mieszkającą na stałe w Mediolanie rozmawiamy o jej karierze i różnych projektach, takich jak praca redaktorki. Później beztroskim spacerkiem, jak “flaneuring”, przejdziemy się po Mediolanie, odkrywając wspaniałą ofertę kulturalną miasta. Spotkamy również polską malarkę, która wybrała życie w magicznej Toskanii, Wenecjanina, który w Warszawie odnalazł drogę do kapłaństwa i w każdą niedzielę odprawia mszę na Placu Grzybowskim, a także “pizzagirlpatrol”, zakochaną w Sycylii.

Zatem jak zwykle mnóstwo ciekawych artykułów, a także stałe rubryki o kinie (opowiadamy o Linie Wertmuller), o kuchni, z przepisami i historią słynnego, włoskiego risotto. Opowiemy o języku i etymologii, o postaci Giovanni Pascoliego.

Poezja ścieżką poznania

0

Alessandro Baldacci jest wykładowcą w Katedrze Italianistyki na Uniwersytecie Warszawskim i autorem tekstów krytycznych z zakresu współczesnej poezji i literatury. Zajmuje się przede wszystkim tragedią w literaturze europejskiej i włoskiej, poezją włoską i europejską drugiej połowy XX wieku, wątkami wojennymi w literaturze oraz recepcją literatury niemieckiej we współczesnym języku włoskim. Z jednej strony poświęca się pracy naukowej, czytając i interpretując poezję, z drugiej zaś jest nauczycielem, który pragnie szerzyć swoją pasję wśród studentów.

Jak narodziła się Twoja pasja do poezji?

Początkowo był to czysty głód kultury, wiedzy i dogłębnych studiów. Skończyłem socjologię i podczas studiów zdałem sobie sprawę, że moją prawdziwą pasją jest literatura. Za każdym razem, gdy zdawałem egzamin, kupowałem sobie w prezencie książkę. Im więcej czytałem poezji i powieści, tym bardziej rozumiałem, że to jest dziedzina, której chcę się całkowicie poświęcić. Podczas pisania pracy magisterskiej, starałem się nawiązać dialog między socjologią a literaturą. Rozwijając cały czas moją pasję, najpierw ukończyłem studia humanistyczne z zakresu literatury, a następnie napisałem doktorat z literatury porównawczej. W tych samych latach rozpocząłem współpracę z wydawnictwem Donzelli. Byłem współredaktorem serii poetyckiej. Ten okres był dla mnie bardzo ważny, ponieważ nawiązałem bezpośredni kontakt z kilkoma współczesnymi poetami, których bardzo cenię, wśród których Antonella Anedda, Milo De Angelis, Franco Buffoni. To właśnie te spotkania mnie ukształtowały jako czytelnika poezji, którym jestem do dziś, przekonany, że muszę nadal doceniać poezję i poetów.

Jak to się stało, że kariera akademicka doprowadziła Cię do Polski?

Po uzyskaniu doktoratu zacząłem pracować najpierw na Uniwersytecie w Cassino, a następnie przez krótki czas na Uniwersytecie w Rzymie. W 2006 roku otrzymałem propozycję prowadzenia zajęć z literatury włoskiej na Uniwersytecie w Poczdamie, a ponieważ jako dziecko mieszkałem w Niemczech i znałem język, wydało mi się to najlepszą opcją, aby kontynuować pracę w dziedzinie, która zawsze mnie pasjonowała. W 2009 roku otworzyła się możliwość pracy w Szczecinie, skąd po kilku latach przeniosłem się do Warszawy. Nauczanie za granicą to niezwykle inspirujące doświadczenie i prawdziwe wyzwanie. Konieczne jest odpowiednie podejście do studentów i prowadzenie zajęć ze świadomością, że trzeba pełnić funkcję pośrednika, w teorii i praktyce, między różnymi kulturami i tradycjami. Z doświadczenia powiedziałbym, że wymaga to od wykładowcy i studenta współpracy i umiejętności wzajemnego słuchania. Dlatego jest to doświadczenie, które ogromnie wzbogaca przede wszystkim tych, którzy są powołani do nauczania. To jeden z najbardziej interesujących aspektów tej pracy. Moja ścieżka naukowa jest próbą urzeczywistnienia tego pragnienia wiedzy i dialogu oraz podążania z ufnością za moją
pasją do literatury, która doprowadziła mnie do Warszawy, miasta, w którym mieszkam i pracuję.

Jakie są różnice w nauczaniu uniwersyteckim między Włochami, Niemcami a Polską?

Na niemieckim uniwersytecie przestrzeń na italianistykę z biegiem lat stawała się coraz bardziej ograniczona, teraz została praktycznie wchłonięta przez romanistykę. W Polsce zdałem sobie sprawę, że nauka języka i kultury włoskiej wciąż się rozwija. W Warszawie, gdzie uczę od kilku lat, bardzo mi się podoba program, który realizuje wydział. Przestrzeń poświęcona literaturze na wydziałach Filologii Włoskiej nie jest zazwyczaj zbyt duża, ponieważ studenci muszą przede wszystkim być przeszkoleni na poziomie kulturowym, dlatego głównym celem jest praca nad niektórymi ważnymi zagadnieniami z literatury, a następnie maksymalne zaangażowanie w doskonalenie znajomość języka włoskiego. To, co znalazłem w Warszawie i co mi się bardzo podoba, to przywiązanie dużej wagi do literatury, zwłaszcza tej współczesnej, nie zaniedbując przy tym dziedzictwa naszej tradycji. I to sprawia, że czuję się jeszcze bardziej jak w domu. Dostrzegam też coraz lepsze kompetencje językowe wśród studentów i jest to miła niespodzianka dla osoby wykształconej we Włoszech, która wie, że nauczanie języków obcych jest tam na dość standardowym poziomie. Już w Niemczech zdałem sobie sprawę, jak szybko studenci są w stanie osiągnąć dobry poziom znajomości języka, ale w Polsce sytuacja jest jeszcze lepsza, tutaj studenci drugiego roku mogą uczęszczać na wykłady w całości prowadzone w języku włoskim. Wszystko to jest oczywiście ogromną pomocą dla zajęć z literatury, które prowadzę od trzeciego roku. Poezja, zwłaszcza w języku obcym, nie jest łatwym tematem.

Jak planujesz swoje zajęcia, aby przekazać studentom swoją pasję?

Jak już wspomniałem, wychodząc od wysokich kompetencji językowych studentów, mogę przygotować zajęcia dotyczące, moim zdaniem, najbardziej aktualnych zagadnień dotyczących współczesnej literatury. Jedyną przeszkodą może być język poetycki i trudności, jakie może stwarzać obcokrajowcom. Z tego powodu w Niemczech wolałem skoncentrować tematykę zajęć na formie opowiadania, typowej dla włoskiej tradycji literackiej, a jednocześnie obarczonej mniejszą liczbą przeszkód komunikacyjnych niż skomplikowany kod poetycki. Wydawało mi się, że gwarantuje to całej grupie możliwość lepszego odniesienia się do tekstu. W Warszawie zacząłem coraz bardziej eksperymentować wprowadzając poezję na zajęcia. Na początku było to trochę ryzykowne, bo poezja zawsze przeraża. Język poetycki jest często uważany za zbyt zamknięty lub zbyt elitarny, abstrakcyjny i oderwany od rzeczywistości. Moim zdaniem jest wręcz przeciwnie, poezja jest jednym z najlepszych narzędzi do nauki języka włoskiego, ponieważ bogactwo, rytm, dynamika języka są odciśnięte w jego literackich tradycjach. Wszystkie te aspekty w języku poetyckim są ze sobą jeszcze bardziej splecione. Po pokonaniu początkowego lęku i skonfrontowaniu się ze wspaniałym dziedzictwem leksykalnym i rytmicznym, jakie ona przynosi, od razu widać rezultaty. Poezja ma głębię badań nad słowem, które trudno znaleźć w innych formach wyrazu.

Co zaproponowałbyś komuś, kto chciałby zainteresować się poezją?

Myślę, że trzeba zacząć od wiary w poetyckie słowo. Nigdy nie ufałem zarówno naiwnemu podejściu do poezji, jak i temu nadmiernie intelektualistycznemu i czysto technicznemu. Moje stanowisko nie jest banalnie antymetodologiczne. Zrozumienie metryk, figur retorycznych i stylistycznych wzbogaca, wzmacnia nasze spojrzenie na teksty, ale jeszcze ważniejsze jest uznanie tekstu za żywą tkankę, za byt, z którym można wejść w czynną relację i poszukiwać prawd, które nas dotyczą. Poezja wywołuje w nas emocje w precyzyjny i bezpośredni sposób, tworzy więzi z naszym doświadczeniem, zmusza do zadawania pytań, a także do tworzenia relacji z otaczającym światem i z naszym światem wewnętrznym. Ja zacząłem pasjonować się poezją w młodości, czytając Baudelaire’a – w kiepskim tłumaczeniu i obserwując, jak to brzmiało po francusku – a także zanurzając się po raz pierwszy w twórczość Montalego, nie będąc w stanie zrozumieć niektórych aspektów jego tekstów, ale słysząc wyraźnie w tych przenikających się dźwiękach i znaczeniach pytania, wobec których nie mogłem pozostać obojętnym. Wraz z doświadczeniem poznania pojawiało się jednocześnie napięcie, a czasem frustracja, która zmuszała do kilkukrotnego czytania tego samego tekstu lub do poszukiwania podobnych doświadczeń w innych tomikach poetyckich. Na zajęciach staram się przekazać ideę tego wyjątkowego doświadczenia sensu, które pojawia się w tekście poetyckim, staram się przekonać, że nie możemy ograniczać się do swobodnej interpretacji utworu, ale jednocześnie musimy unikać tworzenia dystansu od tekstu i zabraniania mu wchodzenia z nami w dialog. Mówienie o poezji na zajęciach jest dla mnie próbą przełamania tabu, które coraz bardziej spycha poezję na margines, przedstawia ją jako oderwaną od codzienności studenckiej. Tekst poetycki nie może być postrzegany jako odległy, intelektualistyczny, do którego należy podchodzić tylko uzbrojonym po zęby w teorię. Powtarzam, naiwność nie pomaga w zrozumieniu poezji, ale jednocześnie wierzę w zdolność słowa poetyckiego do mówienia za siebie, do pokazywania zawsze w zaskakujący sposób swojej aktualności i prawdy. Często powtarzam studentom, aby nie zadawali tekstom banalnych pytań. Zachęcam ich do zadawania doniosłych i ważnych pytań, ponieważ tekst na nie reaguje i tworzy się relacja, która sprawia, że krytyczna lektura jest tak pasjonująca.

Czy Twoim zdaniem istnieje rozłam między tym, czego uczy się na italianistyce, a prawdziwym życiem we Włoszech?

Nie wydaje mi się. Jednocześnie nie przekonuje mnie pojęcie użyteczności przypisywane do toku studiów. Użyteczność jest niejednoznacznym kryterium i często oznacza natychmiastowy rezultat, który może być pułapką. Bardziej wierzę w pośrednie, dłuższe, nie od razu produktywne ścieżki, które ostatecznie okazują się niezwykle efektywne i kształcące. Często słyszę pytanie, czym jest dzisiaj humanistyczna edukacja uniwersytecka. Ale jeśli spojrzymy na to, o co pyta wiele europejskich firm, odkryjemy, że szuka się osób właśnie z wykształceniem humanistycznym, bo jest elastyczne i umożliwia nawiązanie relacji ze wszystkimi aspektami zarówno pracy, jak i życia. Kultura humanistyczna oferuje zatem wszechstronną edukację, która łączy się z innymi dziedzinami wiedzy i perfekcyjnie z nimi współpracuje. Wszystko zależy od mentalnej otwartości danej osoby. Nie wolno nam wyobrażać sobie literatury jako przestrzeni, w której można się odizolować od świata, ale nie należy też myśleć, że można obliczyć jej użyteczność. Nigdy nie przekonywała mnie potrzeba użyteczności. Pamiętam, że na jednej z wielu konferencji, w których uczestniczyłem, pytali mnie: „Do czego tak naprawdę służy poezja?”, odpowiedziałem mocno poirytowany i dumny: „Tak naprawdę jest bezużyteczna, ale w swojej bezużyteczności jest potrzebna do wszystkiego”. Czasami użyteczność sprawdza się tylko w jednym sektorze i nie nadaje się do żadnego innego. Literatura natomiast sprawia, że rodzi się w nas podejście krytyczne i otwieramy się na potencjał prawdziwego i głębokiego poznania.

Jaki jest więc ostateczny cel nauczania?

Wysiłkiem nauczyciela nie powinno być dostarczenie pełnego pakietu wiedzy ze stwierdzeniem: „proszę, z tym możesz żyć”. Nie potrafiłbym tego zrobić. Nauczyciel powinien raczej przekazać pasję dociekliwości i pozwolić uczniowi eksperymentować z własnym potencjałem. Kształcenie musi być bardzo otwarte, bo to szczególna forma dialogu. Nie jest to pakiet przekazywany studentowi przez wykładowcę, ale zestaw bodźców, punktów widzenia, ścieżek, które student sam musi odkrywać i rozwijać. Ja na przykład zawsze postrzegałem literaturę jako wielką możliwość poznania siebie poprzez słowo innych i mam nadzieję, że nasze studentki i nasi studenci będą w stanie wykorzystać oferowaną im wiedzę, nie myśląc jedynie o jej bezpośredniej użyteczności, aby wykraczać poza utarte schematy. Na tym polega piękno nauczania, nie na dominacji i nadmiernemu osaczaniu studenta, ale na pokazaniu mu możliwości rozwoju, które wykorzysta na własny sposób.